Robin Davis (29. března 1943, Marseille, Francie) je francouzský filmový režisér a scenárista, který se proslavil především svými kriminálními thrillery a dramatickými filmy v 70. a 80. letech 20. století.
Počátky kariéry
Robin Davis začínal jako asistent režie u Georges Lautnera, kde získal cenné zkušenosti v oblasti filmové tvorby. Jeho režijní debut přišel v roce 1975 s filmem Cher Victor (Drahý Viktor), který upoutal pozornost filmových kritiků a naznačil jeho talent pro režii. Tento první film mu otevřel dveře k dalším projektům a položil základy jeho slibné kariéry.
Vrchol filmové tvorby
Skutečný průlom v Davisově kariéře přišel v roce 1979 s filmem La Guerre des polices (Válka policií), který se stal komerčním úspěchem a získal si přízeň publika. Film, inspirovaný skutečnými událostmi, zobrazuje rivalitu mezi dvěma policejními oddíly, které soupeří o dopadení nebezpečného zločince. Za svůj výkon v tomto snímku získal Claude Brasseur Césara za nejlepšího herce. Film se vyznačoval syrovým realismem a explicitním násilím, což předznamenalo směr, kterým se francouzské kriminální thrillery ubíraly v následujících letech.
V roce 1982 natočil Davis thriller Le Choc (Šok) s hvězdným obsazením v čele s Alainem Delonem a Catherine Deneuve. Film byl adaptací románu Jeana-Patricka Manchetta a vyprávěl příběh nájemného vraha, který se chce stáhnout z kriminálního života, ale jeho zaměstnavatelé mu to nechtějí dovolit. Přestože kritika nebyla příliš nadšená, film si našel své publikum a stal se důležitou součástí Davisovy filmografie.
Následující rok přinesl další významný film - J'ai épousé une ombre (Vzal jsem si stín) z roku 1983 s Nathalie Baye v hlavní roli. Tento dramatický snímek, adaptace románu Williama Irishe, vypráví příběh těhotné ženy, která po železniční nehodě převezme identitu mrtvé spolucestující. Film byl oceňován za kvalitní herecké výkony a napínavý příběh, který kombinoval prvky romantického dramatu a thrilleru.
Pozdější kariéra
V roce 1985 natočil Davis film Hors-la-loi (Mimo zákon), který pokračoval v jeho zájmu o kriminální tematiku. Koncem 80. let režíroval La Fille des collines (Dívka z kopců, 1989), čímž uzavřel své nejplodnější tvůrčí období v kinematografii.
Od 90. let se Davis postupně přesunul k televizní tvorbě, kde pokračoval v režírování různých projektů. Mezi jeho pozdější televizní práce patří Les rives du Paradis (1998) a Jeanne Poisson, marquise de Pompadour (2006), historický miniseriál o slavné milence francouzského krále Ludvíka XV.
Režijní styl a odkaz
Robin Davis je známý svým realistickým přístupem k filmové tvorbě, zejména v žánru kriminálních thrillerů. Jeho filmy se vyznačují propracovanými postavami, napínavými zápletkami a často zobrazují temné stránky společnosti. Během své kariéry režíroval celkem 13 filmů mezi lety 1975 a 2006, přičemž jeho nejplodnější a nejúspěšnější období bylo v pozdních 70. a raných 80. letech. Přestože později přešel k televizní tvorbě, jeho příspěvek k francouzské kinematografii, zejména v oblasti kriminálního žánru, zůstává významný.