Michel Cusson, narozen 22. ledna 1957 v Drummondville, Québec, Kanada, je uznávaný hudební skladatel, kytarista a hudební režisér, jehož všestranná kariéra zahrnuje filmovou a televizní hudbu, jazzovou tvorbu a hudbu pro velkolepé show.
Michel Cusson získal hudební vzdělání na prestižních institucích - McGill University v Montrealu a Berklee College of Music v Bostonu, kde se specializoval na jazz-rockovou kytaru. Již v pouhých 19 letech, v roce 1976, založil legendární jazzovou fúzní skupinu UZEB, která se stala jednou z nejúspěšnějších kanadských jazzových formací všech dob. Skupina, kterou tvořil Cusson společně s basistou Alainem Caronem a bubeníkem Paulem Brochu, vystupovala ve více než 20 zemích a vydala 10 oceněných alb. UZEB si získala mimořádnou popularitu zejména v Evropě a Asii, přičemž prodeje jejich osmi nahrávek z let 1981-1988 přesáhly 200 000 kusů, což byl pro kanadskou jazzovou skupinu bezprecedentní úspěch. Mezi jejich nejpopulárnější skladby patří Junk Funk, Smiles and Chuckles a Mile 'O'. Skupina ukončila činnost v roce 1992, ale v roce 2016 se znovu sešla pro koncertní turné.
Přechod k filmové a televizní hudbě
Na počátku 90. let, po rozpadu skupiny UZEB, se Cusson začal věnovat skládání hudby pro film a televizi, což se ukázalo jako přirozený krok v jeho kariéře. Jeho první významné filmové projekty zahrnovaly snímky L'Automne Sauvage (1992) a La comtesse de Bâton-Rouge (1997). Postupně se vypracoval mezi nejžádanější skladatele v Kanadě.
Mezi jeho nejvýznamnější filmové práce patří hudba k filmům Séraphin: Heart of Stone (2002, režie Charles Binamé), za kterou získal cenu Jutra za nejlepší filmovou hudbu, Maurice Richard (2005), Aurore (režie Luc Dionne), Rouge Sang (2013, režie Martin Doepner) a Maïna (režie Michel Poulette). Soundtrack k filmu Séraphin se stal nejprodávanějším soundtrackem v Québecu s více než 75 000 prodanými kopiemi.
IMAX filmy a mezinárodní projekty
Cusson složil hudbu pro řadu velkoformátových IMAX 3D filmů, včetně Rocky Mountain Express (2011), kde jeho hudba doprovází cestu historickou parní lokomotivou po kanadské pacifické železnici. Mezi další IMAX projekty patří Superpower Dogs (2019), Rescue, Legends of Flight, Ultimate Wave Tahiti, Fighter Pilot: Operation Red Flag, Volcanoes of the Deep Sea, Dinosaurs Alive a Wolves. Spolupracoval také na mezinárodních filmech jako Père et Fils (Francie) a Metallic Blues (Izrael).
Televizní tvorba
V televizní tvorbě se Michel Cusson proslavil především hudbou k seriálu Omertà, dramatické sérii o mafii, která se stala druhou nejpopulárnější v historii québecké televize. Za tuto práci získal v roce 2003 od Kanadské akademie filmu a televize prestižní cenu Immortels de la télé. Společně s Richardem Grégoirem složil hudbu k historickému seriálu Napoleon (2002) s Gérardem Depardieu a Johnem Malkovichem. V posledních letech komponoval pod pseudonymem Melodika hudbu pro úspěšný seriál Unité 9, kde vytvořil více než 40 hodin hudby.
Velkolepé show a další projekty
Cusson je také autorem hudby pro řadu velkolepých show po celém světě. Mezi nejvýznamnější patří jezdecké show Cavalia, která cestovala po světě více než 12 let a zhlédlo ji přes 3,5 milionu diváků, a Odysseo. Dále složil hudbu pro show Ulalena (16 let na Havaji) a Era (10 let v Šanghaji).
V roce 2016 vydal sólové album Michel Cusson Solo, kde představil devět instrumentálních elektro-jazz-kinematografických skladeb vytvořených výhradně pomocí kytar. Tento projekt byl koncipován pro živá vystoupení a byl prezentován v mnoha městech Québecu, Kanady a Evropy.
Za svou rozsáhlou tvorbu, zahrnující hudbu pro 38 filmů, 16 velkolepých show a 26 televizních seriálů, získal Michel Cusson celkem 14 cen Félix, 7 cen SOCAN, 1 cenu Jutra, 6 cen Gémeaux a cenu Gemini. Jeho všestrannost a schopnost tvořit v různých hudebních žánrech z něj činí jednoho z nejžádanějších skladatelů na světě.