Anna Cotrim, narozená 10. srpna 1964 v São Paulu v Brazílii, je brazilská herečka s bohatou filmovou a televizní kariérou. Během své více než třicetileté profesní dráhy se etablovala jako respektovaná umělkyně v brazilské kinematografii, kde ztvárnila řadu výrazných rolí.
Filmová kariéra
Svůj výrazný filmový debut zaznamenala Anna Cotrim v roce 1994 ve filmu Lamarca režiséra Sergia Rezende. Tento historický snímek, který se stal důležitým milníkem brazilské kinematografie, vypráví skutečný příběh Carlose Lamarcy, kapitána, který během vojenské diktatury v Brazílii dezertoval z brazilské armády a zapojil se do levicových guerillových skupin. Film byl natočen v období hluboké krize brazilské kinematografie a přesto se stal solidním dílem s kvalitním scénářem a režií.
V roce 1996 se Anna Cotrim objevila ve filmu Tieta of Agreste (Tieta do Agreste) režiséra Carlose Dieguese. Tento snímek, adaptace románu Jorge Amada, vypráví příběh ženy jménem Tieta, která se po 25 letech vrací do své rodné vesnice v Bahii. V hlavní roli excelovala Sonia Braga, zatímco Anna Cotrim ztvárnila jednu z vedlejších postav v tomto dramatu plném lásky, touhy a politických témat.
Významným mezníkem v její kariéře byl film Última Parada 174 (Last Stop 174) z roku 2008 režiséra Bruna Barreta. V tomto oceňovaném biografickém kriminálním dramatu ztvárnila Anna Cotrim postavu Walquirie. Film rekonstruuje skutečný příběh únosu autobusu v Rio de Janeiru, který se odehrál 12. června 2000, a byl dokonce vybrán jako brazilský kandidát na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film. Snímek získal uznání kritiky za svůj realistický pohled na sociální problémy Brazílie.
V roce 2010 se Anna Cotrim objevila ve spirituálním dramatu Astral City: A Spiritual Journey (Nosso Lar), kde ztvárnila roli matky Eloísy. Tento film režiséra Wagnera de Assise, založený na knize média Francisca Cândida Xaviera, vypráví příběh doktora André Luize, který po smrti objevuje duchovní město Nosso Lar. Film se stal jedním z nejúspěšnějších brazilských snímků od znovuzrození brazilské kinematografie v 90. letech.
V roce 2018 se Anna Cotrim objevila v komedii Antes que Eu Me Esqueça (Before I Forget), která vypráví příběh osmdesátiletého Polidora, jenž se rozhodne opustit svůj pohodlný život penzionovaného soudce a stát se majitelem nočního klubu.
Televizní tvorba
Kromě filmové kariéry se Anna Cotrim výrazně prosadila i v televizní tvorbě. V roce 2003 ztvárnila postavu Ximeny v telenovele Agora é Que São Elas (Now It's Their Time), která byla vysílána na TV Globo. Tato telenovela, napsaná Ricardem Linharesem, patří mezi její nejznámější televizní role.
V letech 2018-2019 se Anna Cotrim objevila v politickém dramatu The Mechanism (O Mecanismo), kde ztvárnila postavu Marie Terezy Assunção, manželky hlavního vyšetřovatele Marca Ruffa. Tento seriál, volně inspirovaný skutečnou korupční kauzou "Operace Automyčka" (Operação Lava Jato), byl vytvořen pro Netflix režisérem Josém Padilhou. Maria Tereza poskytuje emocionální podporu svému manželovi během jeho neúnavného boje za spravedlnost, čímž její postava dodává příběhu osobní rozměr a hloubku.
Anna Cotrim se také objevila v dalších televizních projektech jako Destiny River (2010) a v posledních letech v seriálech jako Vítimas Digitais (2019), Fuzuê (2023) a Até Onde Ela Vai (2024).
Umělecký přínos
Během své kariéry Anna Cotrim prokázala všestrannost a schopnost ztvárnit různorodé postavy. Její herecký rejstřík sahá od historických dramat přes spirituální témata až po politické thrillery. Přestože často hraje vedlejší role, její výkony jsou vždy přesvědčivé a přispívají k celkové kvalitě děl, ve kterých účinkuje.
Anna Cotrim patří mezi ty brazilské herce, kteří se dokázali prosadit jak v domácí kinematografii, tak v mezinárodně uznávaných projektech. Její schopnost přizpůsobit se různým žánrům a režisérským stylům z ní činí respektovanou osobnost brazilské filmové a televizní scény.