Lance Comfort (11. srpna 1908, Harrow, Londýn – 25. srpna 1966, Worthing, Sussex) byl anglický filmový režisér, který se během své více než pětadvacetileté kariéry stal jedním z nejplodnějších britských filmových tvůrců, ačkoli nikdy nezískal výraznou kritickou pozornost a zůstal na okraji filmového průmyslu.
Počátky kariéry
Lance Comfort vstoupil do filmového průmyslu již v mladém věku, kdy britská kinematografie zažívala rozkvět. Vyzkoušel si téměř všechny profese od zvukaře přes kameramana až po animátora, pracoval především na britských dokumentech a lékařských výukových filmech. Postupně se vypracoval na pozici asistenta režie a technického poradce pod vedením Johna Baxtera na několika filmech včetně Song of the Road a Love On the Dole. Po režírování několika krátkých dětských filmů dostal svou první příležitost natočit celovečerní film.
Úspěšná 40. léta
Jeho prvním celovečerním filmem byl Penn of Pennsylvania (1942), životopisný snímek o politickém vůdci 18. století Williamu Pennovi s Deborah Kerrovou v hlavní roli. Film však nezaznamenal výrazný úspěch. Mnohem lépe si vedl s adaptací románu A.J. Cronina Hatter's Castle (1942), kde hlavní role ztvárnili Robert Newton, James Mason a Deborah Kerrová. Tento film o tyranském majiteli obchodu s klobouky v malém skotském městečku se stal komerčně úspěšným.
V roce 1944 natočil Hotel Reserve a následující rok Great Day (1945). Významným milníkem v jeho kariéře byl film Bedelia (1946) s Margaret Lockwoodovou v hlavní roli sériové vražedkyně, která se provdala za čtvrtého manžela a plánuje ho otrávit kvůli pojistce. Film byl natočen podle románu Very Casparyové, autorky slavné Laury, a stal se komerčním úspěchem.
Následoval film Temptation Harbour (1947), černobílý kriminální/dramatický snímek s Robertem Newtonem a Simone Simonovou v hlavních rolích, adaptovaný podle novely George Simenona. Film vypráví příběh signalisty, který najde kufřík plný bankovek a dostane se do morálního dilematu. Také tento film byl komerčně úspěšný.
V roce 1948 produkoval a režíroval gotické drama Daughter of Darkness s Siobhan McKennovou v hlavní roli Emmy, služky pracující pro kněze, která má temnou minulost. Film se vyznačoval působivou noční fotografií a dynamickými scénami z pouti.
Zlom v kariéře a pozdější tvorba
Zlomovým bodem v Comfortově kariéře byl film Portrait of Clare (1950), který se setkal s katastrofálním přijetím a způsobil mu takové finanční ztráty, že se jeho kariéra již nikdy zcela nevzpamatovala. Po tomto neúspěchu mohl získat pouze práci na rychle natočených "béčkových" filmech a epizodických televizních seriálech.
V 50. letech natočil několik kriminálních dramat, včetně Eight O'Clock Walk (1954) s Richardem Attenboroughem v hlavní roli taxikáře, který je obviněn z vraždy osmileté dívky. Film byl kritikou označen za "napínavý thriller" a Comfort v něm udržel svůj "obvyklý vysoký standard režie".
Mezi jeho další filmy z tohoto období patří The Girl on the Pier (1953), Bang! You're Dead (1954), The Man in the Road (1956), Face in the Night (1957) a Man from Tangier (1957). Koncem 50. let režíroval komedii The Ugly Duckling (1959) a Make Mine a Million (1959).
Závěr kariéry
V 60. letech pokračoval v natáčení béčkových filmů jako Pit of Darkness (1961), The Painted Smile (1961), Touch of Death (1961), The Break (1962) a Tomorrow at Ten (1962). Jeho posledním filmem byl Devils of Darkness (1965). I v těchto pozdějších dílech dokázal vytvořit napínavé a poutavé příběhy, jak dokazuje například film Tomorrow at Ten z roku 1963.
Lance Comfort pokračoval v práci téměř až do své smrti 25. srpna 1966 ve Worthingu v Sussexu, pouhých čtrnáct dní po svých 58. narozeninách. Filmoví historici Steve Chibnall a Brian McFarlane oceňují Comfortův talent "v sebevědomém využívání melodramatických impulzů k osvětlení charakteru a vztahů, v dekorativním vizuálním stylu sloužícím těmto impulzům a v poskytování prostoru řadě dominantních herců". Dodávají, že všechny jeho filmy "jsou přesvědčivé příběhy".
Přestože Lance Comfort nikdy nezískal výrazné kritické uznání a zůstal na okraji britského filmového průmyslu, jeho rozsáhlá filmografie a schopnost vytvářet poutavé příběhy z něj činí významnou, byť často přehlíženou postavu britské kinematografie.