Choi Min-sik, narozen 30. května 1962 v Soulu, Jižní Korea, je jihokorejský herec, který patří mezi nejvýznamnější a nejuznávanější osobnosti asijské kinematografie. Svou kariéru zahájil jako divadelní herec po absolvování oboru divadla a filmu na Donggukské univerzitě v roce 1982.
Divadelní začátky a první filmové role
Choi Min-sik se nejprve prosadil na divadelní scéně, kde působil v divadelní společnosti "Ppuri". Významným zlomem v jeho kariéře bylo účinkování v korejské adaptaci hry Petera Shaffera "Equus" v roce 1990, díky kterému se jeho jméno začalo dostávat do povědomí v uměleckých kruzích. Do filmového světa vstoupil v roce 1992 rolí ve snímku Our Twisted Hero režiséra Park Chong-wona. V polovině 90. let pokračoval v divadelních produkcích a zároveň se objevoval v televizních dramatech, včetně populárního seriálu The Moon of Seoul (1994).
Průlom v kinematografii
Rok 1997 znamenal jeho návrat k filmovým rolím, když ztvárnil nekompromisního policejního vyšetřovatele ve filmu No. 3 režiséra Song Neung-hana. Skutečný průlom však přišel v roce 1999 s filmem Shiri, kde hrál severokorejského agenta. Tento film byl nejen kriticky oceněn, ale stal se také komerčním hitem a Choi za svůj výkon získal cenu pro nejlepšího herce na domácích cenách Grand Bell Awards. Ve stejném roce si zahrál v divadelní produkci Hamleta a následně ztvárnil manžela, který objeví nevěru své ženy, ve filmu Happy End.
Mezinárodní uznání
V roce 2001 Choi zazářil jako drobný gangster ve filmu Failan po boku hongkongské herečky Cecilie Cheung. O rok později se představil jako malíř z období Čoson ve filmu Chihwaseon režiséra Im Kwon-taeka, který získal cenu za nejlepší režii na festivalu v Cannes. Definitivní mezinárodní průlom přišel v roce 2003 s filmem Oldboy režiséra Park Chan-wooka. Jeho intenzivní a transformativní výkon v roli Oh Dae-sua mu vynesl ceny pro nejlepšího herce na Baeksang Arts Awards, Blue Dragon Film Awards a Grand Bell Awards a upevnil jeho pozici jako jednoho z největších jihokorejských herců.
Pokračující úspěchy
Choi pokračoval v účinkování ve významných filmech jako Sympathy for Lady Vengeance (2005), kde ztvárnil dětského vraha, a Crying Fist (2005), kde hrál bývalého boxera. Po několikaleté přestávce, během níž protestoval proti snížení kvót pro domácí filmy v jihokorejských kinech, se vrátil v roce 2009 v uměleckém filmu Himalaya, Where the Wind Dwells. V roce 2010 jeho výkon v thrilleru I Saw the Devil, kde hrál sériového vraha, opět sklidil uznání kritiky a film se stal komerčním úspěchem.
Vrchol kariéry
V roce 2012 Choi zazářil ve filmu Nameless Gangster: Rules of the Time, kde ztvárnil komplexní postavu antihrdiny, což mu vyneslo cenu za nejlepší herecký výkon na Asia Pacific Screen Awards. Jeho následující film New World (2013), noir o tajném policistovi ve světě gangsterů, byl také kriticky i komerčně úspěšný. V roce 2014 debutoval v Hollywoodu v roli pana Janga ve filmu Lucy režiséra Luca Bessona, kde hrál po boku Scarlett Johansson. Ve stejném roce ztvárnil admirála Yi Sun-sina v historickém eposu The Admiral: Roaring Currents, který se stal nejvýdělečnějším filmem v historii jihokorejské kinematografie.
Nedávné projekty
V roce 2019 se Choi opět spojil s hercem Han Suk-kyu ve filmu Forbidden Dream, kde ztvárnil vědce Jang Yeong-sila z období dynastie Čoson. V roce 2022 se po 26 letech vrátil k televizní tvorbě v seriálu Big Bet pro platformu Disney+, kde hrál majitele kasina Cha Mu-sika. Za tuto roli byl nominován na cenu pro nejlepšího herce na 59. Baeksang Arts Awards a 2. Blue Dragon Series Award. V roce 2024 se objevil v hororovém filmu Exhuma, který se stal komerčním hitem a nejúspěšnějším jihokorejským filmem roku.
Umělecký přínos
Choi Min-sik je známý svými intenzivními a transformativními hereckými výkony. Jeho schopnost ztvárnit komplexní postavy, od brutálních gangsterů po historické osobnosti, z něj činí jednoho z nejvšestrannějších herců své generace. Spolu s herci jako Song Kang-ho a Sol Kyung-gu je považován za jednoho z nejtalentovanějších a kritiky nejuznávanějších jihokorejských herců. Jeho přínos jihokorejské kinematografii byl oceněn prestižním Řádem kulturních zásluh Okgwan, který však v roce 2006 vrátil na protest proti snížení kvót pro domácí filmy.