Francisco Bernal

6.3

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Francisco Bernal
Francisco Bernal Jiménez (22. července 1900, Jumilla, Murcia, Španělsko – 1963) byl španělský divadelní a filmový herec, který se proslavil především svými rolemi ve španělské kinematografii 50. a 60. let 20. století. Divadelní začátky Francisco Bernal zahájil svou uměleckou dráhu jako divadelní herec. Ve 20. letech 20. století se stal významnou postavou španělského divadla, kde působil především v žánru zarzuela (tradiční španělská opereta). V letech 1926 a 1928 vystupoval ve známých zarzuelových sezónách ve společnostech významných divadelních producentů, jako byli José Moncayo a Salvador Videgain. Tyto zkušenosti mu poskytly pevný základ pro jeho pozdější filmovou kariéru. Vstup do filmového průmyslu Ve 30. letech 20. století Bernal rozšířil své působení do filmového průmyslu. Postupně si budoval kariéru jako charakterní herec ve španělské kinematografii, kde se specializoval především na vedlejší role. Jeho filmografie zahrnuje desítky snímků, přičemž největší úspěchy zaznamenal v 50. a 60. letech. Významné filmové role Mezi jeho nejznámější filmy patří Marcelino Pan y Vino (1955), kde se objevil v menší roli v tomto mezinárodně oceňovaném snímku režiséra Ladislaa Vajdy. Film vypráví dojemný příběh o osiřelém chlapci vychovávaném františkánskými mnichy, který naváže zvláštní vztah s Kristem na kříži. Snímek získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu a stal se jedním z nejúspěšnějších španělských filmů své doby. V roce 1959 ztvárnil roli Matíase ve filmu María de la O, hudebním dramatu režiséra Ramóna Torrada s populární zpěvačkou a tanečnicí Lolou Flores v hlavní roli. Tento film, inspirovaný stejnojmennou španělskou lidovou písní, vypráví příběh mladé cikánky, která opustí svou rodinu a bývalého přítele kvůli bohatému statkáři. V roce 1958 se objevil jako doktor v hudební komedii Aquellos tiempos del cuplé, která byla oceněna za scénář Národním odborovým svazem pro zábavní průmysl. Film sleduje příběh populární zpěvačky Mercedes Pavón, která má několik nápadníků, ale neuvědomuje si, že její věrný skladatel je do ní tajně zamilovaný. V roce 1960 ztvárnil roli slepce ve filmu The Boy Who Stole a Million (El niño que robo un millon), britsko-španělském dobrodružném snímku režiséra Charlese Crichtona. Film vypráví příběh mladého chlapce, který "si půjčí" milion peset z banky, kde pracuje, aby pomohl svému otci zaplatit opravu jeho taxíku. V roce 1954 se objevil jako dělník ve slévárně (pod jménem Paco Bernal) v dramatu Malvaloca, adaptaci stejnojmenné divadelní hry bratrů Álvarezových Quinterových. Film režírovaný Ramónem Torradem vypráví příběh mladé tanečnice a zpěvačky, která se zamiluje do společníka svého bývalého přítele. Pozdní kariéra a odkaz Francisco Bernal pokračoval v herecké kariéře až do své smrti v roce 1963. Jeho filmografie zahrnuje desítky titulů, kde často ztvárňoval menší, ale výrazné role. Přestože nebyl hlavní hvězdou, jeho spolehlivé herecké výkony a schopnost ztvárnit různorodé postavy z něj učinily respektovaného charakterního herce španělské kinematografie v období, které je považováno za zlatý věk španělského filmu. Bernal zanechal trvalý odkaz jako všestranný herec, který přispěl k rozvoji španělské filmové tvorby v poválečném období. Jeho práce zůstává součástí bohatého kulturního dědictví španělské kinematografie.


Francisco Bernal: Filmy a pořady 141


Dodatečné informace

Narození:
22. 7. 1900
Úmrtí:
1. 1. 1963

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.