Henry Bergman (23. února 1868 – 22. října 1946) byl americký herec a asistent režie, známý především svou dlouholetou spoluprací s Charlie Chaplinem. Narodil se v San Franciscu v Kalifornii a stal se jednou z nejvýznamnějších postav v zákulisí zlaté éry němého filmu.
Divadelní začátky a vstup do filmového průmyslu
Bergman začal svou hereckou kariéru v divadle již kolem roku 1888, kdy vystupoval v představení Henrietta v Hollis Street Theatre v Bostonu. V letech 1892 a 1893 účinkoval v putovním představení The Senator. Na Broadway debutoval v roce 1899 po boku Anny Held v muzikálu Papa's Wife, který byl v té době velkým hitem. Jeho filmová kariéra začala poměrně pozdě, až v roce 1914, kdy ve věku 46 let začal pracovat pro společnost L-KO Kompany, kde podporoval herce Billie Ritchieho v mnoha krátkých filmech.
Spolupráce s Charlie Chaplinem
Zásadní zlom v Bergmanově kariéře přišel v roce 1916, kdy začal spolupracovat s Charlie Chaplinem. Jejich první společný film byl The Floorwalker, ačkoli některé zdroje uvádějí jako první spolupráci The Pawnshop. V tomto filmu Bergman ztvárnil majitele zastavárny, což byla jeho první významná role v Chaplinově filmu. Bergman se rychle stal nepostradatelnou součástí Chaplinova tvůrčího týmu, a to nejen jako herec, ale také jako asistent režie a studiový asistent.
Charakterní herec s mnoha tvářemi
Henry Bergman byl mimořádně všestranný charakterní herec. Díky své robustní postavě často hrál autoritativní postavy jako otce, bohaté muže nebo majitele podniků. Jeho herecké umění bylo tak výjimečné, že dokázal v jednom filmu ztvárnit dvě nebo více rolí, aniž by diváci poznali, že jde o stejného herce. V The Pawnshop (1916) hrál majitele zastavárny, v The Cure (1917) ztvárnil násilného maséra. Mezi další významné Chaplinovy krátké filmy, ve kterých Bergman účinkoval, patří The Rink (1916) a The Immigrant (1917).
Celovečerní filmy a ikonické role
S přechodem Chaplina k celovečerním filmům se Bergman stal důležitou součástí těchto ambicióznějších projektů. V The Kid (1921), Chaplinově prvním celovečerním filmu jako režiséra, ztvárnil Bergman dvojroli – profesora Guida a správce noclehárny. Tento film, ve kterém hrál po boku Chaplina a dětské hvězdy Jackie Coogana, se stal jedním z největších úspěchů němé éry.
V dalších letech se Bergman objevil v několika Chaplinových mistrovských dílech. V The Gold Rush (1925) se podílel na vytvoření jednoho z nejslavnějších Chaplinových filmů. V The Circus (1928) opět prokázal svůj talent pro charakterní herectví. V City Lights (1931), filmu považovaném za jeden z vrcholů Chaplinovy tvorby, se Bergman také objevil v menší, ale důležité roli.
Poslední roky kariéry
Bergmanova poslední role na plátně přišla ve filmu Modern Times (1936), kde ztvárnil majitele kavárny. Tento film je považován za Chaplinovo rozloučení s postavou Tuláka a Bergman v něm opět prokázal svůj charakteristický herecký talent. I po této roli však Bergman pokračoval v práci pro Chaplinovo studio, přičemž jeho posledním příspěvkem byla práce na filmu The Great Dictator (1940), kde působil mimo kameru.
Podnikatelské aktivity a osobní život
Mimo filmovou kariéru Chaplin pomohl Bergmanovi financovat restauraci v Hollywoodu nazvanou "Henry's", která se stala oblíbeným místem pro celebrity a předchůdcem později slavné restaurace Brown Derby. Bergman zůstal spojen s Chaplinovým studiem až do své smrti na infarkt v roce 1946 ve věku 78 let. Je pohřben na hřbitově Hillside Memorial Park Cemetery v Culver City v Kalifornii.
Henry Bergman představuje jednu z těch nenahraditelných osobností, které pomáhaly utvářet zlatou éru Hollywoodu, ačkoli často zůstávaly ve stínu největších hvězd. Jeho dlouholetá spolupráce s Charlie Chaplinem a přínos k některým z nejslavnějších filmů všech dob z něj činí významnou postavu filmové historie.