Joey Arias, narozen 3. října 1949 ve Fayetteville v Severní Karolíně, je americký umělec, herec, kabaretní zpěvák a drag performer. Jeho všestranná kariéra zahrnuje film, divadlo, hudbu a performance art, což z něj činí jednu z nejvýraznějších osobností newyorské umělecké scény.
Počátky kariéry a spolupráce s Klausem Nomim
Joey Arias, vlastním jménem Joseph Arias, se v pěti letech s rodinou přestěhoval do Los Angeles. Již v mladém věku projevil umělecké sklony a v 70. letech zpíval s rockovou skupinou Purlie, která v roce 1973 vydala singl u Capitol Records. Následně se stal nejmladším členem improvizační komediální skupiny The Groundlings, kde spolupracoval s mnoha budoucími hvězdami Saturday Night Live. V roce 1976 se přestěhoval do New Yorku, kde začal pracovat v designovém obchodě Fiorucci, kde předváděl oblečení a účinkoval ve výlohách.
Zásadní zlom v jeho kariéře přišel, když se spřátelil s alternativním hudebníkem Klausem Nomim, pro kterého zpíval doprovodné vokály a navrhoval kostýmy a scény. Dne 15. prosince 1979 se Arias a Nomi objevili v pořadu Saturday Night Live jako doprovodní zpěváci Davida Bowieho při živém vystoupení se třemi písněmi: The Man Who Sold the World, TVC 15 a Boys Keep Swinging. Toto vystoupení se stalo legendárním a zapsalo se do historie populární kultury.
Filmová kariéra
Joey Arias se postupně prosadil i ve filmovém průmyslu. K jeho nejvýznamnějším filmovým rolím patří účinkování ve snímku Elvira: Mistress of the Dark (1988), kde ztvárnil stopaře. Dále se objevil ve filmech Mondo New York (1988), kde vystupoval jako Fish Out Of Water a předvedl cover písně A Hard Days Night, a Flawless (1999), kde hrál postavu jménem Stormy po boku Roberta De Nira a Philipa Seymoura Hoffmana. Významná byla také jeho role ve filmu To Wong Foo, Thanks for Everything! Julie Newmar (1995), kde se objevil společně s Patrickem Swayzem, Wesleym Snipesem a Johnem Leguizamem.
Kabaretní umění a imitace Billie Holiday
V 80. letech se Arias začal více angažovat v newyorské performance art scéně a pravidelně vystupoval v klubu Club 57 a dalších downtown podnicích. V této době také zahájil kariéru v kabaretu, kde napodoboval vokální styl a manýry legendární jazzové zpěvačky Billie Holiday. Jeho interpretace byly natolik přesvědčivé, že si vysloužily uznání kritiky i publika.
Počátkem 90. let Arias uvedl show nazvanou Strange Fruit, ve které interpretoval písně Billie Holiday. Představení běželo více než rok v Astor Place Theatre na Lafayette Street v New Yorku a získalo pozitivní recenzi od Johna Lahra v The New Yorkeru. V 90. letech také pravidelně vystupoval v týdenních show v baru Bar d'O, intimním podniku v newyorské čtvrti West Village. Tyto večery inspirovaly každoroční vzpomínková představení v restauraci Indochine a staly se předmětem dokumentárního filmu z roku 2011, který produkoval Bobby Sheehan.
Cirque du Soleil a pozdější kariéra
V roce 2003 se Arias přestěhoval do Las Vegas, kde se stal hlavní hvězdou show Zumanity od Cirque du Soleil v hotelu New York-New York Hotel & Casino. V této eroticky laděné show působil jako "Mistress of Seduction" (Paní svádění) a kromě účinkování se podílel i na napsání dvou písní. Jeho jazzový, kouřový hlas připomínající Billie Holiday dodával představení jedinečnou atmosféru.
Po šesti letech v Las Vegas se Arias vrátil do New Yorku, kde účinkoval v představení Arias with a Twist, spolupráci s loutkářem Basilem Twistem v HERE Arts Center. Rozšířená verze tohoto představení, Arias with a Twist: Deluxe, se vrátila do New Yorku na omezené období v Abrons Arts Center od 14. září do 16. října 2011.
Joey Arias vystupoval po celém světě na prestižních místech včetně Carnegie Hall, The Freedom Theatre v Londýně a na světovém turné v kabaretních klubech Paříže, Tokia, Moskvy, Německa, Finska, Estonska, Kanady a Anglie. V roce 2019 byly jeho archivy, které obsahují i materiály týkající se Klause Nomiho, získány Houghtonovou knihovnou Harvardovy univerzity, což potvrzuje jeho významný přínos uměleckému světu.
V listopadu 2023 vydal Arias album Past Present Future, produkované Zacharym D. McMillanem a Tommym Karlem, na labelu Beige Records NYC, čímž dokázal, že i po více než čtyřech desetiletích v showbyznysu zůstává relevantním a inovativním umělcem.