Mona Andersson, narozená 17. srpna 1936 v Göteborgu ve Švédsku, je švédská herečka s dlouholetou kariérou ve filmu a televizi. Její herecká dráha zahrnuje spolupráci s významnými režiséry a účinkování v několika ceněných filmových a televizních projektech.
Filmová kariéra
Mona Andersson se proslavila především svou rolí v oceňovaném filmu Fanny and Alexander (1982) režiséra Ingmara Bergmana, kde ztvárnila postavu služebné Karny v biskupově domě. Tento film, který získal četná mezinárodní ocenění včetně čtyř Oscarů, představuje jeden z vrcholů švédské kinematografie a Andersson v něm prokázala svůj herecký talent v menší, ale významné roli. Film vypráví příběh sourozenců Fanny a Alexandra z divadelní rodiny Ekdahlových, kteří po smrti otce musí čelit novému životu s přísným nevlastním otcem biskupem.
V roce 1966 se objevila ve filmu Ön (The Island) režiséra Alfa Sjöberga, kde ztvárnila roli paní Erikssonové. Tento dramatický snímek byl oceněn na 3. ročníku švédských filmových cen Guldbagge, kde Sjöberg získal cenu za nejlepší režii. Film byl také uveden na filmovém festivalu v Cannes v roce 1966, což svědčí o jeho umělecké hodnotě.
Její filmografie zahrnuje také komedii Hälsoresan – En smal film av stor vikt (The Health Journey) z roku 1999, kde ztvárnila postavu Gudrun. Tento film režiséra Lasseho Åberga je pátým dílem populární švédské filmové série Sällskapsresan a vypráví příběh zdravotního střediska Granhedsgården v Dalarně, které se potýká s nedostatkem hostů.
Televizní tvorba
V televizní tvorbě se Mona Andersson výrazně prosadila v populárním švédském seriálu Tre kronor (1994-1999), kde ztvárnila postavu Gunvor Gustavsson. Tento seriál, vysílaný na TV4, patřil k nejsledovanějším švédským televizním pořadům své doby s přibližně 1-2 miliony diváků na epizodu. Děj se odehrával ve fiktivním stockholmském předměstí Mälarviken a Andersson se objevila ve všech deseti sériích tohoto úspěšného projektu, což svědčí o důležitosti její role.
V roce 1997 se objevila v hororovém televizním seriálu Chock, kde ztvárnila roli Judithiny matky. Tento seriál, uváděný známým švédským hercem Ernstem-Hugo Järegårdem, představoval antologii hororových příběhů režírovaných různými tvůrci včetně Mikaela Håfströma a Daniela Bergmana.
Osobní život
V osobním životě byla Mona Andersson provdána za Olofa Thunberga, což naznačuje její spojení s uměleckým prostředím i v soukromém životě. Přestože se drží spíše v ústraní a nevyhledává mediální pozornost, její dlouholetá herecká kariéra ji řadí mezi respektované osobnosti švédské kinematografie.
Mona Andersson představuje typ herečky, která dokázala propojit filmovou a televizní tvorbu a svým talentem přispěla k rozvoji švédské filmové a televizní kultury druhé poloviny 20. století.