Eric Zeisl se narodil 18. května 1905 ve Vídni jako syn Kamilly (Feitler) a Siegmunda Zeisla. Jeho rodiče pocházeli z českých oblastí Habsburské monarchie a provozovali kavárnu v tehdejší židovské čtvrti Vídně. Eric Zeisl byl rakousko-americký skladatel, který se stal jednou z nejvýznamnějších postav exilové hudby 20. století.
Raná hudební kariéra a vzdělání
Od dětství projevoval neotřesitelné odhodlání komponovat. Proti silnému odporu rodiny vstoupil na Vídeňskou státní akademii ve čtrnácti letech. O dva roky později vyšla jeho první publikace, soubor písní. Na akademii studoval u Richarda Stöhra, Josepha Marxe a Huga Kaudera. Stöhr považoval Zeisla za svého nejtalentovanějšího studenta kompozice. Zeisl také studoval u Josepha Marxe a Huga Kaudera na počátku 30. let a začal být uznáván pro expresivní sílu děl jako Piano Trio Suite, Op.8, a svých raných písní, včetně několika silných skladeb založených na poezii Nietzscheho.
Úspěchy ve Vídni a vzestup kariéry
Navzdory uznání jako jeden z nejjasnějších mladých skladatelských talentů Rakouska se Zeisl nakonec stal obětí narůstající politické bouře v Evropě. V roce 1934 vyhrál státní cenu za Requiem Concertante, ale jeho židovský původ mu znemožnil získat vydavatelskou smlouvu, protože jeho díla by byla v té době zakázána v Německu, které představovalo primární trh. Navzdory této nevýhodě vídeňští vydavatelé Universal Edition a Ludwig Doblinger publikovali Zeislova orchestrální díla a písně ve 30. letech.
Útěk z Evropy a exil
V listopadu 1938 uprchl z Vídně do Paříže a dočasného útočiště, ale teprve po dosažení Ameriky v září 1939 našel trvalé útočiště. Po těsném úniku před zatčením během Křišťálové noci 9. listopadu 1938 Zeisl se svou ženou uprchl z Vídně a usadil se nejprve v Paříži, kde Zeisl začal své trvalé přátelství s Dariusem Milhaudem. Během pobytu v Paříži se Zeisl seznámil s dílem rakouského spisovatele Josepha Rotha. V roce 1939 byl jeho román Job představen v inscenované verzi a Zeisl napsal pro tuto produkci několik skladeb, včetně Menuhim's Song a Cossack Dance.
Hollywoodské období a filmová hudba
Po příjezdu do New Yorku na konci roku 1939 Zeisl získal řadu rozhlasových vystoupení, ale brzy byl nalákán do Hollywoodu, kde trpěl tím, že byl pozdním příchozím do filmového průmyslu. V roce 1941 byl nalákán do Los Angeles, aby pracoval na filmové hudbě pro Metro-Goldwyn-Mayer. Zeisl začal pracovat pro MGM na počátku 40. let a napsal hudbu pro Fitzpatrick Travel Talks s názvy jako "On the Road to Monterey", "Morning in Minnesota" a "Glimpses of Scotland". Ačkoli nakonec napsal hudbu pro několik filmů, včetně Bataan (1943), Song of Russia (1943), The Postman Always Rings Twice (1946) a dokonce Abbott and Costello Meet the Invisible Man (1951), nikdy nedostal hlavní skladatelský kredit ve filmu. Pracoval na řadě známých filmů, ale nikdy nedostal filmový kredit.
Návrat k vážné hudbě a Requiem Ebraico
Brzy opustil filmovou hudbu a vrátil se k vážné kompozici. V letech 1944-45 Zeisl složil Requiem Ebraico, zhudebněný 92. žalm, věnovaný jeho otci a nespočetným dalším obětem židovské tragédie v Evropě. Poté, co začal na díle pracovat, se Zeisl dozvěděl, že jeho otec Sigmund Zeisl, stejně jako další příbuzní, byli zavražděni Němci a jejich kolaboranty v koncentračním táboře - v případě jeho otce se věřilo, že to bylo Treblinka, kde byl předtím internován v Terezíně a poté převezen. Dílo je dnes považováno za první významné dílo holocaustové komemorativní hudby a bylo provedeno orchestry po celém světě, včetně Vídeňské filharmonie a Izraelské filharmonie.
Pedagogická činnost a závěr života
Zeisl byl skladatelem v rezidenci na Brandeis-Bardin Institute a na Huntington Hartford Foundation. Na Los Angeles City College mezi jeho studenty patřil oscarový filmový skladatel Jerry Goldsmith. Skladatelé Leon Levitch, Robin Frost, Jack Millman a Julie Mandel také studovali u Zeisla. V Hollywoodu Zeisl složil klavírní koncert, violoncellový koncert (pro Gregora Piatigorského), čtyři balety, četná sborová a komorní díla a polovinu nedokončené opery, než byl 18. února 1959 postižen srdečním infarktem po vyučování kompoziční teorie na Los Angeles City College. 18. února 1959, ve věku 53 let a na vrcholu svých tvůrčích sil, Eric Zeisl utrpěl srdeční infarkt po vyučování večerní třídy na Los Angeles City College. Tu noc zemřel.