Arthur Crabtree (29. října 1900, Shipley, Yorkshire, Anglie – 15. března 1975, Worthing, Sussex, Anglie) byl britský filmový režisér a kameraman, který se významně zapsal do historie britské kinematografie svou prací pro Gainsborough Pictures a pozdějšími hororovými a sci-fi filmy.
Počátky kariéry a práce kameramana
Crabtree se narodil v Shipley v Yorkshire, kde opustil jisté zaměstnání u místní inženýrské firmy, aby se stal klapkou ve studiích Elstree. Od mládí se zajímal o fotografii a ve věku 29 let, když do britských studií přišel zvukový film, podstoupil kalkulované riziko, které se vyplatilo. Z pozice klapky se vypracoval na asistenta tehdy začínajícího režiséra Alfreda Hitchcocka, od něhož se naučil mnoho o filmovém řemesle. Jeho první filmový kredit jako kameramana přišel v roce 1931 s filmem Out of the Blue s Jessie Matthews. Následně pracoval na filmech jako Verdict of the Sea (1932) a The Maid of the Mountains (1932).
Gainsborough Pictures a kameramanské úspěchy
V roce 1936 se Crabtree připojil ke studiu Gainsborough Pictures, kde pracoval jako kameraman na řadě úspěšných komedií. Natáčel filmy s komikem Willem Hayem, včetně Good Morning, Boys (1937) a kultovního Oh, Mr. Porter! (1937). Spolupracoval také s komediální skupinou The Crazy Gang na filmech jako Alf's Button Afloat (1938) a The Frozen Limits (1939). Většina těchto filmů byla režírována Marcelem Varnelem. Crabtree také natočil Bank Holiday (1938) pro režiséra Carola Reeda s Margaret Lockwood v hlavní roli a Charley's (Big-Hearted) Aunt (1940) s Arthurem Askeyem.
Významným milníkem v jeho kariéře byla práce kameramana na filmu The Man in Grey (1943), kasovním trháku, který odstartoval cyklus melodramat Gainsborough a proslavil herce jako James Mason, Margaret Lockwood, Phyllis Calvert a Stewart Granger. Následoval další melodramatický úspěch Fanny by Gaslight (1944), režírovaný Anthonym Asquithem, opět s Calvert, Grangerem a Masonem. Poté natočil Waterloo Road (1945) s Grangerem a Johnem Millsem pod vedením Sidneyho Gilliata.
Přechod k režii
Po úspěchu jako kameraman byl Crabtree v roce 1945 povýšen na režiséra studiem Gainsborough, které vedl Maurice Ostrer. Jeho režijním debutem byl film Madonna of the Seven Moons (1945) s Phyllis Calvert a Stewartem Grangerem. Tento melodramatický snímek se stal milníkem britské filmové historie a způsobil dlouhé fronty před kiny. Phyllis Calvert později vzpomínala: "Arthur byl velmi dobrý kameraman, ale nebylo dost režisérů, a tak lidé, kteří byli scenáristy nebo pracovali za kamerou, byli náhle jmenováni režiséry." Crabtree pokračoval ve spolupráci s Gainsborough a režíroval melodramatickou fantazii Caravan (1946).
Poválečná kariéra
Po úspěchu s melodramaty režíroval Crabtree thriller Dear Murderer (1947) s Ericem Portmanem a Gretou Gynt, následovaný filmy The Calendar (1948) a byl jedním z režisérů antologie Quartet (1948). Dále natočil komedii Don't Ever Leave Me (1949), válečný film Lilli Marlene (1950), Hindle Wakes (1952) a The Wedding of Lilli Marlene (1953).
V 50. letech se Crabtree přesunul k televizní tvorbě, kde režíroval epizody seriálů jako Colonel March of Scotland Yard, The Adventures of Sir Lancelot, Rheingold Theatre a The Adventures of Robin Hood. Později se vrátil k filmové režii s "béčkovými" filmy jako Morning Call (1957), West of Suez (1958) a Death Over My Shoulder (1958).
Kultovní hororové filmy
Crabtreeova kariéra vyvrcholila dvěma filmy, které se staly kultovními: sci-fi horor Fiend Without a Face (1958) pro producenta Richarda Gordona a Horrors of the Black Museum (1959) pro producenta Hermana Cohena. Oba filmy, zejména první z nich, si získaly uznání kritiky a staly se oblíbenými mezi fanoušky žánru. Po natočení epizody seriálu Stryker of the Yard v roce 1961 Crabtree ukončil svou filmovou kariéru.
Arthur Crabtree zemřel 15. března 1975 ve věku 75 let ve Worthingu v Sussexu. Jeho odkaz žije dál především v melodramatech Gainsborough, která definovala britskou kinematografii 40. let, a v jeho pozdějších hororových filmech, které si získaly kultovní status.