William Axt (19. dubna 1888, New York City – 13. února 1959, Ukiah, Kalifornie) byl americký skladatel téměř dvou set filmových hudeb. Narodil se v New Yorku, absolvoval střední školu DeWitt Clinton High School v Bronxu a studoval na National Conservatory of Music of America. V roce 1922 získal doktorát hudebních umění na University of Chicago. Studoval také v Berlíně pod vedením Xavera Scharwenky.
Počátky kariéry
Axt debutoval jako dirigent v Americe 28. prosince 1910. Působil jako asistent dirigenta v Hammerstein Grand Opera Company a byl hudebním ředitelem Capitol Theatre na Manhattanu, než se v roce 1929 připojil k hudebnímu oddělení Metro-Goldwyn-Mayer. Mezi lety 1914-1918 dirigoval pro Emmu Trentini a později vedl hudební oddělení v MGM. V roce 1924 se stal členem ASCAP.
Éra němého filmu
William Axt složil přes devadesát hudeb pro studia MGM mezi lety 1925 a 1939 a později se stal vedoucím hudebního oddělení MGM ve třicátých letech. Mezi jeho nejvýznamnější práce z období němého filmu patří hudba k epickému snímku Ben-Hur: A Tale of the Christ z roku 1925, kterou vytvořil společně s Davidem Mendozou. Film byl v roce 1931 znovu uveden s přidanou hudební stopou od původních skladatelů Williama Axta a Davida Mendozy a zvukovými efekty.
Spolupráce s Davidem Mendozou
Skladatelský tým Axt a Mendoza spolupracoval na dalších projektech včetně The Big Parade (1925) a Don Juan (1926). Don Juan využíval hudební stopu nahranou na disk (Vitaphone), což z něj činilo první film s plně synchronizovanou hudbou. Mezi další významné němé filmy, pro které Axt komponoval, patřily Scaramouche (1923), The Sea Hawk (1924), The Navigator (1924), He Who Gets Slapped (1924) a Greed (1924).
Zlatá éra MGM
Axt byl skladatelem velkého významu v Hollywoodu a byl oceňován za vytváření nezapomenutelných hudeb k filmům mezi lety 1919 a počátkem čtyřicátých let, jako byly The Prisoner of Zenda, Don Juan, Camille, Grand Hotel, Dinner at Eight, The Thin Man, Libeled Lady a David Copperfield. K jeho dalším významným pracím patřily hudby k filmům Dinner at Eight (1933), The Thin Man (1934), Men in White (1934) a mnoha dalším produkčním MGM.
Technické inovace
V MGM pracoval na hudební synchronizaci a také sloužil jako skladatel, kompilér, aranžér a hudební ředitel. William Axt byl průkopníkem v oblasti filmové hudby a jeho práce významně ovlivnila vývoj zvukového filmu. Jeho hudby se vyznačovaly orchestrální bohatostí a dramatickou expresivitou, která dokonale doplňovala vizuální stránku filmů.
Pozdní kariéra a odkaz
Axt se stáhl z filmového průmyslu, aby se věnoval chovu dobytka a koní v Laytonville v Kalifornii. Zemřel v Ukiah v Kalifornii a měl alespoň jednoho syna (Edwarda). Jeho rozsáhlé dílo zahrnující téměř dvě stě filmových hudeb ho řadí mezi nejvýznamnější skladatele zlaté éry Hollywoodu. William Axt zanechal trvalý odkaz v oblasti filmové hudby a jeho práce zůstává důležitou součástí historie kinematografie.