Wolfgang Kohlhaase se narodil 13. března 1931 v Berlíně a zemřel 5. října 2022 ve věku 91 let . Byl německým scénáristou, filmovým režisérem a spisovatelem, který je považován za jednoho z nejdůležitějších scénáristů v dějinách německého filmu a patřil mezi nejznámější a nejplodnější filmové scénáristy NDR .
Začátky kariéry a spolupráce s Gerhardem Kleinem
Wolfgang Kohlhaase začal psát již během školních let a v roce 1947 se stal dobrovolníkem a redaktorem mládežnického časopisu Start. Po ukončení školy pracoval jako novinář pro několik východoněmeckých novin, než přešel do studia DEFA. Od roku 1952 pracoval jako nezávislý autor a scénárista . Jeho průlom přišel se sérií neorealistických filmů režírovaných Gerhardem Kleinem, označovaných jako „berlínské filmy", které se zabývaly životy mladých lidí vyrůstajících v rozděleném městě . Mezi tyto filmy patří Alarm im Zirkus (1954), Eine Berliner Romanze (1956) a Berlin - Ecke Schönhauser (1957). Kohlhaase a Klein, oba ovlivnění italským neorealismem, vytvořili sérii čtyř filmů známých jako berlínská série, kde Eine Berliner Romanze a Berlin - Ecke Schönhauser zobrazovaly životy mladých lidí v rozděleném Berlíně před postavením zdi .
Významné historické drama a spolupráce s Konradem Wolfem
V roce 1961 napsal scénář k dalšímu filmu Gerharda Kleina The Gleiwitz Case (Der Fall Gleiwitz), který zobrazuje gleiwitzký incident z 31. srpna 1939, falešný útok na německou rozhlasovou stanici inscenovaný SS, který byl proveden k ospravedlnění invaze do Polska. Děj byl rekonstruován přesně podle výpovědí SS-mana Alfreda Naujockse před britskými úřady při norimberských procesech . V roce 1968 Wolfgang Kohlhaase spolupracoval s režisérem Konradem Wolfem na filmu I Was Nineteen (Ich war neunzehn), který vypráví příběh mladého Němca, jenž utekl s rodiči před nacisty do Moskvy a vrací se do Německa v roce 1945 jako poručík Rudé armády . Hermann Kant popsal film jako „nejlepší film – v krátké věčnosti – který byl v Německu natočen" na berlínském fóru v květnu 1968 a byl také velkým komerčním úspěchem, prodal 3 317 966 vstupenek při svém prvním uvedení .
Solo Sunny a další významná díla
V roce 1980 Wolfgang Kohlhaase spolu s Konradem Wolfem spolurežíroval film Solo Sunny. Film byl uveden na 30. mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně, kde Renate Krößner získala Stříbrného medvěda za nejlepší ženský herecký výkon . Kohlhaase, který od 60. let psal také rozhlasové hry, adaptoval autobiografický román Hermanna Kanta „Der Aufenthalt" pro film režírovaný Frankem Beyerem. Filmová adaptace byla promítána na mnoha mezinárodních filmových festivalech, včetně Benátek a San Francisca, a byla oficiálním příspěvkem Východního Německa pro nejlepší zahraniční film na udílení Oscarů v roce 1984 .
Pozdější tvorba a mezinárodní uznání
V 90. letech Wolfgang Kohlhaase převážně pracoval pro televizi, včetně významných projektů jako „Der Hauptmann von Köpenick". Na konci desetiletí se vrátil k filmovému plátnu se scénářem pro uznávaný film Volkera Schlöndorffa The Legends of Rita (Die Stille nach dem Schuss), který vypráví příběh teroristky z Frakce Rudé armády skrývající se v NDR . Následoval v roce 2004 scénář pro umělecký úspěch Andrease Dresena Summer in Berlin (Sommer vorm Balkon), který získal ocenění na filmovém festivalu v San Sebastiánu a Cenu německých filmových kritiků . Pro svůj další filmový projekt, adaptaci románu As We Were Dreaming (Als wir träumten, 2015), Wolfgang Kohlhaase opět spolupracoval s Andreasem Dresenem jako režisérem. Příběh se zaměřuje na zážitky party mladých přátel v Lipsku krátce po konci NDR. Film měl premiéru v soutěži berlínského filmového festivalu 2015 .
Ocenění a odkaz
Wolfgang Kohlhaase byl oceněn Čestným zlatým medvědem na mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně v roce 2010 . Asociace německých scénáristů ho v roce 2011 jmenovala čestným členem na Berlinale a téhož roku obdržel Lolu za celoživotní dílo od Německé filmové akademie . Režiséři a filmoví znalci přirovnávali jeho „rozmanitý vtip" a „přesné pozorování jednotlivých prostředí" ke schopnostem Ericha Kästnera a Billyho Wildera. Kohlhaaseovy scénáře se zabývají příběhy z každodenního života a ukazují jeho zájem o diferencované, realistické zobrazení protagonistů a jejich příslušných okolností .