Kiti Mánver, vlastním jménem María Isabel Ana Mantecón Vernalte, narozená 11. května 1953 v Antequeře (Málaga, Španělsko), je uznávaná španělská herečka s více než pěti desetiletími profesionální kariéry v oblasti filmu, televize a divadla.
Počátky kariéry
Kiti Mánver strávila své dětství mezi Málagou a Melillou, než se ve třinácti letech přestěhovala do Madridu. Svou divadelní kariéru zahájila v pouhých šestnácti letech a o rok později, v roce 1970, debutovala ve filmu Chicas de club režiséra Jorgeho Graua, kde ztvárnila postavu dívky, která je znásilněna svým kmotrem. První hlavní roli získala v roce 1973 ve filmu Habla, mudita (Mluv, němá) režiséra Manuela Gutiérreze Aragóna, který byl uveden na 23. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. Tento film, který je alegorií posledních dnů Frankovy diktatury, odstartoval její plodnou kariéru ve španělské kinematografii.
Spolupráce s Pedrem Almodóvarem
Významným milníkem v její kariéře byla spolupráce s režisérem Pedrem Almodóvarem. V jeho filmu Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón (1980) ztvárnila "dívku, která je modelkou a zpěvačkou, ale ne prostitutkou". Následně se objevila v dalších Almodóvarových filmech jako ¿Qué he hecho yo para merecer esto? (Co jsem komu udělala?, 1984), Mujeres al borde de un ataque de nervios (Ženy na pokraji nervového zhroucení, 1988), kde měla jednu z hlavních rolí jako Paulina Morales, La flor de mi secreto (Květ mého tajemství, 1995) a Los abrazos rotos (Rozervaná objetí, 2009). Tyto role jí přinesly mezinárodní uznání a upevnily její pozici ve španělské kinematografii.
Ocenění a významné filmy
V roce 1991 získala Kiti Mánver cenu Goya za nejlepší herečku ve vedlejší roli ve filmu Todo por la pasta (Anything for Bread) režiséra Enriqueho Urbizu. Tento kriminální thriller vypráví příběh dvou žen z odlišných prostředí, které se spojí po loupeži v bingo hale. V roce 2009 obdržela medaili Círculo de Escritores Cinematográficos za nejlepší herečku ve vedlejší roli ve filmu Pagafantas režiséra Borji Cobeagy. Festival v Málaze jí udělil dvě ceny za nejlepší herečku, za filmy A Perfect Couple (Francesc Betriu, 1998) a El inconveniente (One Careful Owner, Juan Carlos Rubio, 2020), a také ji ocenil čestnou cenou Biznaga City in Paradise.
Současná tvorba
V roce 2020 ztvárnila Kiti Mánver hlavní roli ve filmu El inconveniente (One Careful Owner) režiséra Bernabého Rica. V tomto filmu hraje Lolu, živou a poněkud excentrickou starší ženu, která žije v bytě prodaném v holém vlastnictví. Za tuto roli byla nominována na cenu Goya za nejlepší hlavní ženskou roli. V roce 2023 zazářila v hlavní roli ve filmu Mamacruz režisérky Patricie Ortegy, který měl premiéru na festivalu Sundance. Ve filmu ztvárnila Cruz, zbožnou babičku, která objevuje svou dlouho zapomenutou sexualitu a touhy poté, co náhodně narazí na pornografii na internetu. Její výkon v tomto filmu byl kritiky vysoce oceněn jako "mistrovská lekce v nuancích" a "přesvědčivý a propracovaný".
Televizní kariéra
Vedle filmové tvorby je Kiti Mánver známá i díky svým rolím v televizních seriálech. Mezinárodní publikum ji zná především jako Mariví Fuentes z populárního španělského seriálu La Casa de Papel (Money Heist), kde se objevila v 18 epizodách mezi lety 2017 a 2020. Dále účinkovala v seriálech jako Las chicas del cable (Cable Girls), Gran Hotel, Velvet a mnoha dalších. Její televizní kariéra zahrnuje desítky rolí v různých žánrech a formátech, což dokazuje její všestrannost jako herečky.
Divadelní tvorba
Kromě filmové a televizní práce má Kiti Mánver za sebou i významnou divadelní kariéru. Spolupracovala s renomovanými režiséry jako José Tamayo, John Strasberg, Miguel Narros nebo Pilar Miró. V roce 2015 zazářila v hlavní roli v londýnském uvedení hry Las heridas del viento. Za své divadelní výkony získala několik ocenění od Unie herců, včetně ceny za nejlepší hlavní herečku v divadle za role ve hrách Las heridas del viento, La retirada de Moscú a El matrimonio de Boston.
Kiti Mánver je neúnavnou pracovnicí, která za svou kariéru účinkovala ve více než padesáti filmech, třiceti divadelních hrách a stejném počtu španělských televizních seriálů. Její schopnost vyniknout i ve vedlejších rolích z ní činí jednu z nejvýraznějších a nejrespektovanějších osobností španělské kinematografie.