The Newton Brothers (John Andrew Grush a Taylor Newton Stewart) jsou americké skladatelské duo, hudební producenti a multiinstrumentalisté, kteří se specializují na filmovou a televizní hudbu. Navzdory svému uměleckému jménu nejsou bratři ani příbuzní. Společně skládají filmovou hudbu již více než desetiletí, přičemž do mainstreamu pronikli svou prací na filmu Detachment režiséra Tonyho Kayea.
Hudební zázemí a začátky
Oba vyrůstali s hrou na klavír a za svou lásku k hudbě vděčí rodinným příslušníkům a učitelům. Jsou velkými filmovými fanoušky, což je přivedlo ke skládání filmové hudby. Andy začal s klasickými hodinami klavíru a recitály ve čtyřech letech, později přidal kytaru, saxofon, basu, bicí a další nástroje. Jeho hudební vývoj byl ovlivněn různými umělci od Chopina, Bacha a Sondheima až po Nine Inch Nails, Eltona Johna a The Cure. Oba byli již od mládí inspirováni spojením hudby a vizuálních prvků, což je vedlo k zájmu o filmovou kompozici. Jsou to zkušení hudebníci a multiinstrumentalisté, kteří ovládají klavír, kytaru, basu, klarinet, flétnu, akordeon, saxofon, harmoniku, perkuse, varhany, kazoo a violoncello.
Spolupráce s Mikem Flanaganem
The Newton Brothers se setkali s režisérem Mikem Flanaganem, když hledal skladatele pro film Oculus, horor o prokletém zrcadle, které ničí život jedné rodiny. Flanagan je vybral především na základě jejich pohovoru. Jak Taylor vysvětlil: "Když jsme se s nimi setkali, viděli jsme část filmu a mluvili jsme o našem tvůrčím procesu. Okamžitě jsme zjistili, že máme podobný vkus, což byl původní základ našeho pracovního vztahu. Z toho, co jsme viděli z Oculus, jsme si mysleli, že je to brilantní a že Mike je brilantně talentovaný, a opravdu jsme s ním chtěli spolupracovat. Mám pocit, že náš vztah neustále roste."
Od roku 2013 složili hudbu pro všechny Flanaganovy projekty, počínaje filmem Oculus. Společně také pracovali pod vedením Hanse Zimmera a spolupracovali s Dannym Elfmanem na hudbě k Flanaganovu thrilleru Before I Wake. S výjimkou filmu Absentia, který obsahoval hudbu od Ryana Davida Leaka, složili The Newton Brothers hudbu pro každý Flanaganův projekt od Oculus, včetně jeho nejnovějšího televizního seriálu Midnight Mass. Od jeho filmů až po televizní antologie našli jedinečné a vzrušující způsoby, jak umocnit Flanaganovy osobité hororové příběhy.
Filmografie a významné projekty
The Newton Brothers jsou známí především díky filmům Doctor Sleep (2019), Daredevil: Born Again (2025) a Five Nights at Freddy's (2023). Jejich spolupráce s Flanaganem je nedílnou součástí jeho stále rostoucího hororového impéria, které sahá od nákladných adaptací Stephena Kinga jako Doctor Sleep z roku 2019 přes kultovní klasiku Hush z roku 2016 až po seriály Netflix The Haunting of Hill House a Bly Manor.
Mezi jejich další významné projekty patří The Life of Chuck, Shelby Oaks, X-Men '97, Goosebumps, The Fall of the House of Usher, Waco: The Aftermath, Prom Pact, The Midnight Club, In the Dark, Borrego, Joe Pickett, The Walking Dead: World Beyond, Midnight Mass, The Forever Purge, The God Committee, The Haunting of Bly Manor, The Grudge, Line of Duty, Mary, Into The Dark, Extinction, Gerald's Game, The Bye Bye Man, Ouija: Origin of Evil, Before I Wake, Hush a mnoho dalších.
Nedávno dokončili hudbu pro připravované sci-fi drama The Life of Chuck. Film je napsán a režírován Mikem Flanaganem a hrají v něm Tom Hiddleston, Mark Hamill, Karen Gillan, Chiwetel Ejiofor a Jacob Tremblay. Film je založen na novele stejného názvu od Stephena Kinga a zkoumá existenci hlavní postavy v obráceném pořadí, počínaje jeho smrtí ve věku 39 let na mozkový nádor a končící jeho dětstvím ve strašidelném domě.
Televizní tvorba
The Newton Brothers složili hudbu pro všechny Flanaganovy televizní minisérie, včetně The Haunting of Hill House, The Haunting of Bly Manor, Midnight Mass, The Midnight Club a The Fall of the House of Usher. Svou pověst jednoho z nejinovativnějších a emocionálně nejrezonantnějších skladatelských duí pracujících v současné filmové a televizní tvorbě si upevnili kombinací klasické orchestrace s moderní elektronikou. Jejich práce neustále posouvá hranice filmové hudby a zároveň zůstává zakotvena v lidském vyprávění příběhů.
Ve Flanaganově seriálu The Fall of the House of Usher se jejich předělávky písní Wicked Game od Chrise Isaaka a Closer od Nine Inch Nails staly kulturním momentem, když přetvořily ikonické skladby do temných, operních ústředních bodů, které prohloubily gotickou atmosféru seriálu. Jejich charakteristický zvuk také podpořil kasovní hit Five Nights at Freddy's, kde jejich hudba umocnila horor a napětí filmu jedinečně pohlcujícím přístupem.
Hudební styl a přístup
The Newton Brothers vědí, že jádrem každého Flanaganova projektu je emocionální nestabilita. Aby přiměli diváky vcítit se do postav na obrazovce a uvěřit hrůzným scénářům, kterými procházejí, musí hudba poskytnout hmatatelný a emocionální základ. Jejich metody mohou působit pro hororové filmy, které dlouho stupňovaly napětí ponurými tóny a vřeštícími houslemi, poněkud neortodoxně. To je však důvod, proč s nimi Flanagan spolupracuje tak dlouho. Mají jakési propojení myslí, pokud jde o vyhýbání se klišé.
Pro svou první spolupráci s Flanaganem na filmu Oculus skladatelé vrství orchestrální skladby s organičtějšími zvuky a vytvářejí hustý a živý zvukový příběh, který odráží teror na obrazovce. Věci jako kapající voda se náhle stávají nejen zlověstnými, ale základem strašidelných melodií.
Současné aktivity a budoucí projekty
Mimo filmové plátno The Newton Brothers nadále rozšiřují svůj zvukový vesmír. Ve spolupráci se Spitfire Audio vydali Tenebra, knihovnu samplů, která vznikla z jejich vlastního archivu analogových syntezátorů, experimentálních textur a orchestrálních nahrávek. Tato knihovna, navržená pro skladatele vytvářející napětí a neklid, nabízí pohled do zvukového světa, který stojí za některými z jejich nejikoničtějších projektů.
K roku 2024 The Newton Brothers nadále uchvacují publikum svými inovativními soundtracky. Jejich pokračující spolupráce s Mikem Flanaganem zdůrazňuje jejich trvalý vliv na hororový žánr, zatímco jejich oddanost řemeslu zůstává zřejmá. Kromě tvorby hudby pro filmy rozšiřují svůj vliv prostřednictvím multimediálních projektů, čímž dále upevňují své dědictví. Během své kariéry získali několik ocenění a uznání v oboru, což potvrzuje jejich vliv jako průkopníků v kompozici filmové hudby.