Louis Ducreux (22. září 1911, Marseille, Francie – 19. prosince 1992, Neuilly-sur-Seine, Francie) byl francouzský herec, scenárista a skladatel. Narodil se jako Louis Raymond Bordat a svou filmovou kariéru zahájil v roce 1938, přičemž aktivně pracoval až do své smrti.
Raná kariéra a divadelní tvorba
Louis Ducreux byl především uznávaným divadelním hercem a režisérem. Jeho divadelní hra "The Man with the Umbrella" byla uvedena v londýnském divadle Duchess Theatre. Kromě herectví se věnoval také hudební tvorbě - jako textař spolupracoval s režisérem Maxem Ophülsem na filmu La Ronde, kde napsal titulní píseň "La ronde de l'amour".
Filmová kariéra
Přestože Ducreux natočil relativně málo filmů, jeho herecký talent mu zajistil významné role v několika ceněných snímcích. Mezinárodní uznání získal především díky roli v dramatu Un dimanche à la campagne (A Sunday in the Country) režiséra Bertranda Taverniera z roku 1984. V tomto filmu ztvárnil stárnoucího malíře Monsieur Ladmirala, který žije na venkově a přijímá návštěvy svého syna a dcery. Za tento výkon byl nominován na Césara v kategorii nejlepší herec. Film získal na festivalu v Cannes cenu za nejlepší režii a tři Césary včetně ocenění za nejlepší adaptovaný scénář.
Pozdní tvorba
V pozdějších letech své kariéry se objevil v několika dalších významných filmech. V roce 1990 ztvárnil roli Papyho ve francouzském thrilleru Deadly Games (3615 code Père Noël), kde hrál dědečka malého chlapce, který musí o Vánocích čelit vrahovi převlečenému za Santa Clause. Jednou z jeho posledních významných rolí byla postava profesora ve filmu The Double Life of Véronique (La double vie de Véronique) polského režiséra Krzysztofa Kieślowského z roku 1991. Tento mezinárodně oceňovaný snímek vypráví příběh dvou identických žen - jedné žijící v Polsku, druhé ve Francii - jejichž životy jsou tajemně propojeny.
Odkaz
Louis Ducreux zemřel ve věku 81 let. Přestože jeho filmografie není rozsáhlá, jeho výrazný herecký talent a především role v A Sunday in the Country mu zajistily místo mezi významnými francouzskými herci své generace. Jeho schopnost ztvárnit starší postavy s jemností, důstojností a emocionální hloubkou z něj učinila vyhledávaného herce pro charakterní role v pozdní fázi jeho kariéry. Ducreux je příkladem umělce, který dokázal zanechat výraznou stopu v kinematografii i s relativně malým počtem filmových rolí.