Aben Kandel (15. srpna 1897 – 28. ledna 1993) byl americký scenárista, romanopisec a boxer narozený v rumunském Berladu. Do Spojených států přišel jako dítě a vzdělání získal na New York University a její právnické fakultě. Během první světové války sloužil v americké armádě a později nastoupil do United States Coast and Geodetic Survey.
Literární začátky a vstup do filmového průmyslu
Svou spisovatelskou kariéru zahájil v roce 1927 vydáním románu Vaudeville, po němž následovaly další úspěšné knihy jako Black Sun (1929) a City for Conquest (1936). Právě román City for Conquest, částečně inspirovaný jeho zkušenostmi z boxu, se stal základem pro úspěšný film s Jamesem Cagneym v hlavní roli, který byl uveden v roce 1940. Kandel také napsal dvě úspěšné divadelní hry Hot Money (1931), která byla zfilmována jako High Pressure (1932), a Hot Money (1936). Společně s Irvingem Caesarem přeložil a upravil německou hru Die Wunderbar od autorů Gezy Herczega a Karla Farkase, do které přidali vlastní písně. Tato adaptace nazvaná The Wonder Bar byla zakoupena Al Jolsonem a v roce 1934 zfilmována.
Hollywoodská kariéra
Kandel začal psát hollywoodské příběhy a scénáře filmem Manhattan Moon (1935). Jeho nepublikovaná povídka So, You Won't Sing, Eh? byla zfilmována jako Sing and Like It (1934). V průběhu 30. a 40. let psal scénáře k různým filmům, včetně Thunder in the City (1937), Rio (1939) a What's Buzzin' Cousin? (1943). Věnoval se i vážnějším tématům, když spolupracoval s Robertem Rossenem na silném scénáři k filmu They Won't Forget (1937), Mervyn LeRoyově ostré kritice lynčování a davového násilí, a napsal životopisný hold fotbalovému trenérovi Franku Cavanaughovi ve filmu The Iron Major (1943).
Spolupráce s Hermanem Cohenem
V roce 1950 začal Kandel psát pro americkou televizi a zároveň pokračoval v psaní filmových scénářů a románů. Zlomovým momentem v jeho kariéře byla spolupráce s producentem Hermanem Cohenem, pro kterého napsal scénář k filmu Kid Monk Baroni (1952), jednomu z prvních filmů, ve kterém hrál Leonard Nimoy. V roce 1957 začal s Cohenem vytvářet sérii kultovních hororových filmů, které se staly klasikou žánru B-movies. Mezi jejich společné projekty patřily filmy I Was a Teenage Werewolf, I Was a Teenage Frankenstein a Blood of Dracula (všechny z roku 1957), How to Make a Monster (1958), Horrors of the Black Museum a The Headless Ghost (oba 1959).
Pozdější kariéra a britské filmy
V 60. a 70. letech pokračovala spolupráce Kandela s Cohenem na britských produkcích, které zahrnovaly filmy jako Konga (1961), Black Zoo (1963), Berserk! (1967, který také spoluprodukoval), Trog (1970) a Craze (1974). Film Trog je známý jako poslední film herečky Joan Crawford. Vzhledem k tomu, že Kandel pracoval na prestižních filmových scénářích pro velká studia jako MGM a Warner Bros., používal při práci na hororových filmech pseudonymy jako Ralph Thornton a Kenneth Langtry.
Osobní život a odkaz
Aben Kandel byl otcem básnířky Lenore Kandel a scenáristy Stephena Kandela. Zemřel 28. ledna 1993 ve Woodland Hills v Los Angeles ve věku 95 let. Jeho odkaz žije především v kultovních hororových filmech, které vytvořil s Hermanem Cohenem a které si získaly věrné fanoušky a staly se důležitou součástí historie žánru B-movies. Jeho román City for Conquest zůstává ceněným literárním dílem zachycujícím komplexní vzorce městského života a živě evokujícím metropoli snů a nočních můr.