Norman Wooland (16. března 1910 – 3. dubna 1989) byl anglický charakterový herec, narozený v německém Düsseldorfu britským rodičům. Proslavil se především svými rolemi v několika významných filmových adaptacích Shakespearových děl a dalších historických velkofilmech.
Divadelní začátky a Shakespearovská tradice
Wooland byl vzdělán v Anglii a svou hereckou kariéru zahájil již v teenagerských letech v místních divadlech. Postupně si vybudoval silnou pozici v repertoárovém divadle jako pravidelný účinkující v shakespearovských produkcích ve Stratfordu nad Avonou. Již v 16 letech se objevil v inscenaci "Kupec benátský" a před druhou světovou válkou účinkoval v řadě divadelních her včetně "When We Are Married" (1937), "Time and the Conways" (1938) a "What They Say" (1939). Později také vystupoval v Londýně, kde účinkoval například v Sheridanově hře "The Rivals" v Holborn Theatre společně s herci jako byli Roy Byford, John Laurie a Hugh Burden.
Válečné období a rozhlasová kariéra
V roce 1939 se Wooland připojil k BBC, kde strávil šest let jako rozhlasový komentátor. Během druhé světové války působil jako junior rozhlasový hlasatel, kde informoval o zprávách pro BBC. Tato zkušenost mu poskytla vynikající hlasový trénink, který později zúročil ve své herecké kariéře.
Filmový průlom a spolupráce s Olivierem
Ačkoliv Wooland debutoval ve filmu již v roce 1937, větší pozornost přitáhl až v poválečném období. Tmavovlasý herec s výraznou tváří zanechal silný dojem v hlavních rolích ve filmech Escape (1948), Look Before You Love (1948), All Over the Town (1949) a Madeleine (1950). Jeho skutečný herecký průlom přišel, když ztvárnil Horatia po boku Laurence Oliviera v oscarovém filmu Hamlet (1948), kde jeho "skvělou práci" ocenily i The New York Times. Následně si zahrál Catesbyho v Olivierově filmu Richard III a Parise v adaptaci Romeo a Julie (1954) s Laurencem Harveym a Susan Shentall v hlavních rolích.
Zlatá éra 50. let
Padesátá léta byla pro Woolanda nejplodnějším obdobím pro natáčení filmů. Objevil se v historických kostýmních filmech Quo Vadis (1951) a Ivanhoe (1952), kde ztvárnil Richarda Lví srdce, a získal hlavní roli v kriminálním dramatu The Master Plan (1954). Wooland se také znovu setkal se svými kolegy z filmu Hamlet, Eileen Herlie (Gertruda) a Basilem Sydneym (Claudius), v historickém dramatu The Angel with the Trumpet (1950), kde ztvárnil prince Rudolfa. S Herlie se objevil také v divadelní produkci "The Second Mrs. Tanqueray" následujícího roku.
Pozdější kariéra a návrat k divadlu
V následujících letech se Wooland posunul dále v seznamu obsazení s filmy The Flesh Is Weak (1957), The Bandit of Zhobe (1959), The Guns of Navarone (1961), Barabbas (1961) a The Fall of the Roman Empire (1964), ale byla mu nabídnuta hlavní role (krále Saula) ve španělsko-italské koprodukci Saul e David (1964). V 60. a 70. letech našel rozmanitější práci v televizi, včetně sitcomů, a pokračoval ve své silné divadelní práci s inscenacemi "An Enemy of the People" (1968), "A Man for All Seasons" (1972), "Six Characters in Search of an Author" (1972), "Pride and Prejudice" (1975), "Equus" (1976) a "The Wild Duck" (1979). Mezi jeho další významné filmy patří Background (1953), Life for Ruth (1962) a International Velvet (1978).
Zajímavostí je, že Wooland choval stádo krav, z nichž každá byla pojmenována po některé Shakespearově postavě. Norman Wooland zemřel v Anglii v roce 1989 po několika mozkových mrtvicích ve věku 79 let. Zanechal po sobě bohaté herecké dědictví, které zahrnuje desítky filmových a divadelních rolí, přičemž jeho jméno zůstává spojeno především s klasickými shakespearovskými adaptacemi a významnými historickými velkofilmy 50. a 60. let.