Michel Henri Aumont se narodil 15. října 1936 v Paříži a byl francouzský divadelní, filmový a televizní herec. Studoval na pařížské Konzervatoři dramatického umění, kde v roce 1956 získal první cenu za moderní komedii v Čechovově hře Tragik navzdory sobě a první cenu za klasickou komedii v roli Doktora v Molièrově Žárlivosti barbouillého.
Divadelní kariéra v Comédie-Française
Po absolvování konzervatoře byl 1. září 1956 přijat jako pensionář do Comédie-Française, 1. ledna 1965 se stal společníkem a v lednu 1994 čestným společníkem. Na jevišti Comédie-Française působil třicet let a dvacet let zde ztělesňoval postavu Harpagona v Molièrově Lakomci. Podle herce Christiana Claviera byl „pravděpodobně nejpozoruhodnějším Lakomcem, jakého kdy Comédie-Française viděla". Během své kariéry získal čtyři ceny Molière a byl nominován na tři ceny César.
Začátky filmové kariéry
Teprve v roce 1972 se Michel Aumont obrátil k filmu, když si poprvé zahrál ve filmu Žena v modrém Michela Devilla. Následně se objevil v dalších významných snímcích jako Nada Clauda Chabrola (1974), Rozmazlené děti (1977) a Neděle na venkově (1984) Bertranda Taverniera nebo Edith a Marcel Clauda Leloucha (1983). Od 70. let se stal jedním z předních komediálních herců francouzského filmu, přestože hrál převážně vedlejší role.
Spolupráce s Claudem Chabrolem
Jednou z Aumontových nejpozoruhodnějších raných filmových rolí byla postava komisaře Goemonda v politickém thrilleru Nada (1974) Clauda Chabrola, kde hrál násilného policejního šéfa v příběhu o únosu amerického velvyslance anarchistickou skupinou. V tomto filmu podal jeden ze svých nejlepších výkonů jako odporný komisař, což ukázalo jeho schopnost ztvárnit komplexní a morálně nejednoznačné postavy.
Spolupráce s Bertrandem Tavernierem
Klíčovou rolí v Aumontově filmové kariéře byla postava Gonzagua v dramatu A Sunday in the Country (1984) Bertranda Taverniera, založeném na románu Pierra Bosta. Ve filmu hrál přísného syna starého malíře Ladmirala, který se každou neděli setkává se svou rodinou. Film byl vybrán do hlavní soutěže na 37. filmovém festivalu v Cannes, kde Tavernier získal cenu za nejlepší režii, a na 10. cenách César vyhrál tři ceny včetně nejlepší adaptace scénáře.
Pozdější filmová tvorba
Michel Aumont pokračoval v práci s předními francouzskými režiséry a stal se známým především díky filmům Ruby & Quentin (2003), Dangerous Moves (1984) a The Closet (2001). Vyjádřil svou komediální stránku ve filmech Francise Vebera jako The Closet (2001) a The Valet (2006) a hrál šéfa protokolu ve filmu Palais Royal! (2005) Valérie Lemercier. Nejlepší režiséři jako Michel Deville, Claude Chabrol, Bertrand Tavernier, Francis Veber a Pascal Thomas ho vyhledávali pro role „excentrických postav".
Charakteristika hereckého stylu
Michel Aumont patřil k bratrstvu herců „komedie nepohodlí", kteří byli schopni interpretovat nejnáročnější role balancující mezi dojemným a posměšným, přirozeným a složitým, znepokojivým a zábavným. V kinematografii zejména hrál kaskádu vedlejších rolí, často jako policejní komisař, právník nebo politik. Jeho jméno je spojeno s více než 150 filmy a seriály a stovkou divadelních her. Michel Aumont zemřel 28. srpna 2019 v Paříži ve věku 82 let.