Javier Gullón (narozen 1975, Logroño, Španělsko) je uznávaný španělský scenárista, který se prosadil jak na domácí, tak na mezinárodní filmové scéně. Jeho tvorba zahrnuje široké spektrum žánrů od psychologických thrillerů přes surrealistické komedie až po akční dramata.
Počátky kariéry a první úspěchy
Gullón zahájil svou profesionální dráhu v polovině prvního desetiletí 21. století. Mezi jeho první významné projekty patřil scénář k thrilleru El rey de la montaña (King of the Hill) z roku 2007, který režíroval Gonzalo López-Gallego. Film vypráví příběh muže a ženy, kteří se stanou terčem neznámých střelců v odlehlé horské oblasti. Dílo zaujalo svou atmosférou a napínavým vyprávěním.
V roce 2009 následoval mysteriózní thriller Hierro režiséra Gabe Ibáñeze, který se odehrává na stejnojmenném kanárském ostrově. Film s Elenou Anayou v hlavní roli sleduje příběh matky, jejíž syn záhadně zmizí během cesty trajektem. Hierro byl uveden na filmovém festivalu v Cannes v sekci Mezinárodní týden kritiky a získal uznání za svou vizuální stránku a atmosféru.
Mezinárodní průlom
Skutečný mezinárodní průlom přišel pro Gullóna v roce 2013 s filmem Enemy, který režíroval Denis Villeneuve. Tento surrealistický psychologický thriller, volně adaptovaný podle románu Josého Saramaga Dvojník, vypráví příběh muže, který objeví svého fyzicky identického dvojníka. V hlavní dvojroli exceloval Jake Gyllenhaal. Enemy získal pět ocenění na Canadian Screen Awards, včetně ceny za nejlepší režii pro Villeneuva, a Gullón byl nominován na cenu za nejlepší adaptovaný scénář. Film je dodnes ceněn pro svou enigmatickou atmosféru a komplexní vyprávění.
Další významné projekty
V roce 2012 Gullón napsal scénář k filmu Invasor (Invader), režírovanému Danielem Calparsorou. Tento akční thriller, inspirovaný románem Fernanda Maríase, sleduje španělského vojenského lékaře, který po útoku v Iráku začíná zpochybňovat oficiální verzi událostí. Za tento scénář byl Gullón nominován na cenu Goya za nejlepší adaptovaný scénář.
V roce 2017 se podílel na thrilleru Aftermath s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli. Film, režírovaný Elliottem Lesterem, byl inspirován skutečnými událostmi kolem leteckého neštěstí nad Überlingenem v roce 2002 a sleduje příběh muže, který ztratil rodinu při letecké havárii, a letového dispečera, který za nehodu nese odpovědnost.
Jedním z jeho nejnovějších a nejoriginálnějších projektů je černá komedie Ventajas de viajar en tren (Advantages of Travelling by Train) z roku 2019, režírovaná Aritzem Morenem. Tento film, adaptovaný podle románu Antonia Orejuda, představuje sérii bizarních příběhů, které se odvíjejí od konverzace ve vlaku. Snímek získal cenu Feroz za nejlepší komedii a Gullón byl za svůj scénář opět nominován na cenu Goya za nejlepší adaptovaný scénář.
Styl a přínos
Javier Gullón je ceněn pro svou schopnost vytvářet komplexní, často nelineární narativy a postavy s psychologickou hloubkou. Jeho scénáře se často pohybují na hranici reality a fantazie, zkoumají témata identity, viny a lidské psychiky. Jako adaptátor literárních děl dokáže zachytit esenci původního materiálu a zároveň jej přetvořit do filmové podoby, která funguje na plátně.
Gullónova práce je charakteristická svou žánrovou rozmanitostí, od komorních psychologických dramat po velkorozpočtové mezinárodní produkce. Jeho schopnost pohybovat se mezi španělskou a mezinárodní kinematografií z něj činí jednoho z nejvýznamnějších současných španělských scenáristů s globálním dosahem.
V osobním životě je Javier Gullón od roku 2016 ženatý s Ayako Fujitani a mají spolu dvě děti.