Miloslav Balcar, český herec, byl legendární postavou divadla Semafor, kde působil jako příležitostný herec drobných rolí, inspicient a rekvizitář. Jeho filmová kariéra zahrnovala několik menších, ale zapamatovatelných rolí v českých filmech z konce 60. a začátku 70. let.
Divadelní kariéra
Miloslav Balcar byl po řadu let spojen s divadlem Semafor, kde se stal jeho neodmyslitelnou součástí. Vystupoval v představeních Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra, stejně jako v komediálních skečích dvojice Miloslav Šimek a Jiří Grossmann. Jeho působení v Semaforu mu přineslo status legendární postavy tohoto divadla, ačkoliv většinou ztvárňoval menší role. Kromě herectví zastával v divadle také funkci inspicienta a rekvizitáře, což svědčí o jeho všestrannosti a oddanosti divadelnímu prostředí.
Filmová kariéra
Ve filmu debutoval Miloslav Balcar v roce 1967, kdy se objevil v kultovním snímku Miloše Formana Hoří, má panenko. V tomto filmu ztvárnil roli Oldy Balcara, muže věšícího plakát. Ačkoliv šlo o epizodní roli, film se stal jedním z nejvýznamnějších děl české kinematografie a dodnes je považován za mistrovské dílo. V roce 1968 si zahrál novináře v dalším českém filmu, následovaný rolí řidiče černého auta a vedoucího postřikovací party v roce 1969. Jeho filmografie pokračovala v roce 1970 rolí potrhlého muže v knihovně a v roce 1971 ztvárnil učitele v čarodějnické škole ve filmu Hop dva tři Miloslava Šimka a Jiřího Grossmanna.
Osobní život
O osobním životě Miloslava Balcara není mnoho informací veřejně dostupných. Víme však, že po propuštění z divadla Semafor se nějaký čas živil jako hrobník na Olšanech, což ukazuje na zajímavý obrat v jeho profesní dráze. Tato skutečnost také naznačuje, že jeho herecká kariéra nebyla vždy stabilní, což bylo typické pro mnoho umělců jeho doby, kteří se museli přizpůsobovat měnícím se podmínkám v československé kulturní sféře.
Odkaz
Přestože Miloslav Balcar nepatřil mezi herecké hvězdy první velikosti, jeho přínos české kultuře je nezpochybnitelný. Jako součást legendárního divadla Semafor se podílel na formování české divadelní scény 60. a 70. let. Jeho filmové role, ač nevelké, jsou součástí významných děl české kinematografie, zejména pak filmu Hoří, má panenko, který je dodnes považován za jeden z nejlepších českých filmů všech dob. Miloslav Balcar tak zůstává v paměti jako charakteristický představitel menších rolí, bez nichž by však český film a divadlo nebyly úplné.