6.1
Marie Hübschová, narozená 6. srpna 1926 v Kyjích u Prahy jako Jindřiška Žoudlíková, zemřela 12. února 2014 v Praze, byla česká herečka. Byla matkou známého herce Viktora Preisse. Umělecké začátky Svou uměleckou kariéru zahájila již během druhé světové války, kdy působila ve slavném Dismanově rozhlasovém dětském souboru. Do roku 1951 vystupovala s Českým pěveckým sborem. V letech 1950-1957 pracovala jako externí hlasatelka Československého rozhlasu Praha a zároveň v nově vzniklé Československé televizi zastávala pozice konferenciérky, asistentky režie a režisérky. K divadelní činnosti se vrátila v letech 1957-1963, kdy byla členkou Vesnického divadla, později přejmenovaného na Státní zájezdové divadlo. Filmová kariéra Od roku 1963 působila ve svobodném povolání a věnovala se výhradně filmovému a televiznímu herectví. Její filmový debut přišel v roce 1963 ve snímku Naděje. Mezi její nejvýznamnější filmové role patří Marie Kratochvílová ve filmu Případ Daniela (1964), velkostatkářka Singerová v oceňovaném snímku Ať žije republika (1965), Nováková v dramatu Den sedmý, osmá noc (1969) a Gerda v psychologickém hororu Morgiana. Výraznou stopu zanechala také jako Pastýřová ve filmu Ve znamení tyrkysové hory. V televizi se objevila v několika inscenacích a také v populárním seriálu 30 případů majora Zemana. Osobní život Marie Hübschová byla během svého života známá pod několika jmény. Narodila se jako Jindřiška Žoudlíková, po prvním sňatku používala jméno Jindřiška Preissová a po druhém sňatku Jindřiška Hübschová, profesně však vystupovala jako Marie Hübschová. Z prvního manželství pochází její syn, uznávaný herec Viktor Preiss. Od počátku 80. let byla herecky v podstatě neaktivní a postupně se stáhla z veřejného života. Odkaz Marie Hübschová patřila k charakterním herečkám, které dokázaly přesvědčivě ztvárnit širokou škálu postav. Ačkoliv její filmografie čítá kolem dvaceti filmových rolí, zanechala v české kinematografii nesmazatelnou stopu především díky svým výrazným výkonům v 60. a 70. letech 20. století. Její herecký projev se vyznačoval přirozeností a schopností vystihnout psychologickou hloubku postav, což jí umožnilo spolupracovat s významnými režiséry své doby.


Marie Hübschová: Filmy a pořady 12

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.