Miloslav Janovský (5. září 1912, Tábor – 1972) byl český herec a operetní sólista. Své pěvecké a herecké vlohy začal uplatňovat od roku 1953, kdy působil v Armádní opeře a následně v Divadle Na Fidlovačce. Významnou část své umělecké kariéry strávil jako operetní sólista ve Státním divadle Karlín, respektive Hudebním divadle v Karlíně, kde působil od roku 1957 až do svého odchodu na odpočinek v roce 1972.
Filmová kariéra
Miloslav Janovský se ve filmovém světě prosadil především v 60. letech 20. století, kdy ztvárnil několik menších, ale charakteristických rolí v československých filmech. Jeho filmografie zahrnuje především epizodní role, ve kterých však dokázal zanechat svůj osobitý herecký rukopis. Mezi jeho nejvýznamnější filmové role patří postava lékaře ve válečném dramatu Reportáž psaná na oprátce (1961), režiséra Jiřího Sequense. Tento film, natočený podle motáků Julia Fučíka z nacistického vězení, patří k významným dílům československé kinematografie.
V roce 1962 se objevil ve filmu Černá dynastie režiséra Štěpána Skalského, kde ztvárnil oddávajícího úředníka. Tento film sleduje osudy tří generací rodiny Koudelkových pracujících v továrně na výrobu lokomotiv a zachycuje klíčové události československé historie. Ve stejném roce si zahrál také v komedii Prosím, nebudit režiséra Josefa Macha, kde se objevil po boku Jany Hlaváčové, Jozefa Adamoviče a Vladimíra Brabce.
V roce 1964 se Miloslav Janovský představil hned ve dvou filmech. V dramatu Skok do tmy režiséra Vladislava Delonga ztvárnil roli primáře. Film pojednává o skupině odbojářů, kteří se v roce 1943 snaží navázat kontakt s ilegálním komunistickým centrem po heydrichiádě. Ve stejném roce si zahrál kněze v psychologickém dramatu Třiatřicet stříbrných křepelek režiséra Antonína Kachlíka, které zachycuje jeden den ze života třiatřicetileté ženy bilancující svůj dosavadní život.
Svou filmovou kariéru Miloslav Janovský završil v roce 1965 rolí fotbalového funkcionáře ve filmu Fotbal režiséra Jaroslava Macha. Tento dokumentární film s hranými scénami se zabýval aktuálními problémy českého fotbalu v polovině 60. let a vedle herců v něm účinkovali i skuteční fotbalisté Dukly a dobové sportovní hvězdy.
Divadelní kariéra
Přestože se Miloslav Janovský objevil v několika filmech, těžiště jeho umělecké činnosti spočívalo především v divadelní práci. Jako operetní sólista Hudebního divadla v Karlíně patřil k významným představitelům tohoto žánru v Československu. Jeho pěvecké a herecké nadání mu umožnilo vytvořit řadu pozoruhodných rolí v operetním repertoáru, kterému zůstal věrný až do konce své profesionální kariéry v roce 1972.