Josef Najman, narozen 21. prosince 1890 v Podlázkách u Mladé Boleslavi (Rakousko-Uhersko), byl český filmový herec. Najman, který byl v některých filmových titulcích uváděn také jako Josef Neumann, patřil ke generaci charakterních herců, kteří se specializovali především na menší, epizodní role.
Filmová kariéra
Josef Najman se ve filmu prosadil až v pozdějším věku, především v období 50. let 20. století. Jeho filmografie zahrnuje řadu menších rolí v československých filmech. Mezi jeho nejvýznamnější snímky patří Velké dobrodružství (1952), Případ dr. Kováře (1950) a Divotvorný klobouk (1953). V těchto filmech ztvárnil charakteristické vedlejší postavy, které dotvářely atmosféru dobových snímků.
Významné filmové role
V dramatu Případ dr. Kováře (1950) režiséra Miloše Makovce, který vypráví příběh mladého lékaře ujímajícího se léčení popáleného dělníka v době, kdy majitel továrny na laky snižuje stav zaměstnanců a snaží se pracovní úraz zatajit, ztvárnil Josef Najman jednu z vedlejších postav. Ve filmu Velké dobrodružství (1952), který patřil k životopisným filmům natočeným v období stalinismu, se objevil po boku herců jako Otomar Krejča, Antonie Hegerlíková, Jaroslav Marvan a dalších významných osobností české kinematografie. V hudebním filmu Divotvorný klobouk (1952/1953), natočeném podle divadelní frašky V. K. Klicpery režisérem Alfrédem Radokem, se Josef Najman objevil v menší roli. Tento snímek, který byl později obviněn z kosmopolitismu a několikrát přestříhán, se vyznačoval poetickou kamerou a na svou dobu nevšední hudbou. Film se stal záminkou k Radokovu vyhazovu z barrandovských studií.
Herecký styl a odkaz
Josef Najman patřil k hercům, kteří se specializovali na menší role, často ztvárňoval postavy z lidového prostředí. V jeho filmografii najdeme role jako trafikant, starý vesničan, Berkův soused, divák v hospodě, trumpetista, strážník, havíř, starý pán při sbírce peněz, starý zedník, opravář Hájek, host v hospodě, starý dělník, dělník Novotný či hospodský. Tyto postavy, ač nevelké rozsahem, přispívaly k autenticitě filmů z počátku 50. let. Josef Najman tak patří k hercům, kteří svou prací v menších rolích pomáhali utvářet podobu československé kinematografie v období, kdy film sloužil často jako nástroj ideologie, ale zároveň v něm vznikala i umělecky hodnotná díla.