Josef Novák-Wajda, narozen 5. února 1953 v Litomyšli, je český herec a divadelní režisér. Po maturitě na gymnáziu v rodné Litomyšli vystudoval v roce 1976 činoherní herectví na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.
Svou profesionální hereckou kariéru zahájil v oblastních divadlech v Šumperku a Olomouci, kde ztvárnil řadu významných rolí. V Šumperku hrál Mlynáře v Jiráskově Lucerně a Porthose ve Třech mušketýrech po dvaceti letech, v Olomouci pak Lennieho ve Steinbeckově hře O myších a lidech, opět Porthose, McMurphyho v dramatizaci románu Kena Keeseho Přelet nad kukaččím hnízdem, Vavřenu v muzikálu Filozofská historie a mnoho dalších rolí. Nakonec se usadil v Ostravě, kde prošel několika divadly. Nejprve působil v činohře Státního divadla Ostrava (dnešní Národní divadlo moravskoslezské), poté přešel do Divadla Petra Bezruče a následně se vrátil do NDMS, tentokrát však do operetního souboru. Své ostravské angažmá zahájil rolí Piera Bezuchova v Tolstého Vojně a míru a Mitche v Tramvaji do stanice touha. Setkal se i s rolí Horatia v Hamletovi a také s rolemi v muzikálech Jiřího Suchého - Johannes, doktor Faust a Výhybka, hrál jednoho ze synů ve Smrti obchodního cestujícího a v dalších inscenacích tehdejšího repertoáru.
Filmová a televizní tvorba
Před filmovou kamerou se Josef Novák-Wajda poprvé letmo objevil v roce 1977 při natáčení filmu Jen ho nechte, ať se bojí. Jedinou další zkušeností s celovečerním filmem byla role loupežníka v pohádce Císař a tambor (1998). V televizi si zahrál v několika inscenacích a televizních filmech natáčených ostravským televizním studiem. Jeho největší televizní rolí je David Matyáš v minisérii Advokát ex offo (1988). V této třídílné minisérii ztvárnil jednoho ze dvou koncipientů, které přibírá advokátní komora řízená doktorem Grecmanem (Jiří Sovák). Oba mladí právníci se učí a dostávají potřebné rady do profesního života, od kterého je Grecman ze začátku odrazuje. Nakonec úspěšně udělají zkoušku a vstupují rovnýma nohama do právnické praxe.
Josef Novák-Wajda se objevil také v řadě televizních pohádek, mezi které patří O králi, hvězdáři, kejklíři a třech muzikantech (1996), Čerte, drž se svého kopyta! (1998), O Nesytovi (1994), O sirotkovi z Radhoště (1996) a Zlatník Ondra (1995). V pohádce O králi, hvězdáři, kejklíři a třech muzikantech ztvárnil postavu Hřímoty. Pohádka O Nesytovi vypráví o chudých manželích, kteří marně čekají na dítě. Zoufalý muž požádá o pomoc samotné peklo a čerti mu vyhoví: za devět měsíců se manželům narodí syn Nesyta. Když vyroste, vydá se do světa. Práce se nebojí a nabízí pomoc, kde může, ale všechny odrazuje svou nenajedeností. Pohádka O sirotkovi z Radhoště je příběhem malého sirotka Michálka, kterého chce chamtivý zelinář Haboš připravit o chaloupku, a proto jej vyláká na cestu za pokladem a v temné sluji ho opustí. Dobroděj, pán Radhoště, ukáže Michálkovi cestu za kouzelným kvítkem do čarovné zahrady. Zlatník Ondra je pohádka o tom, jak chudý mládenec skrze svou chytrost a šikovnost nakonec ke štěstí přišel. V chudé chalupě žije mnoho dětí, z nichž nejstarší je Ondra. Chalupa už všechny neuživí, proto otec pošle syna do světa, aby se vyučil nějakému řemeslu. Ondra se na své pouti setkává se stařečkem, kterému nabídne poslední buchtu. Tajemný stařík mu poradí, kudy se má vydat na cestu a také chlapce něčím obdaruje. Na cestě pak Ondra potkává mnoho lidí a při každém takovém setkání prokazuje svou chytrost.
Dále se Josef Novák-Wajda objevil v seriálech Nanebevstoupení Lojzka Lapáčka a O ztracené lásce. V Ostravě začal spolupracovat jak s rozhlasem, tak i s Českou televizí. Jeho televizní práce vyvrcholila v pohádkách, které režíroval již zesnulý Zdeněk Havlíček - O králi, hvězdáři a třech muzikantech a v pohádce Čerte, drž se svého kopyta.
Pedagogická činnost
Vedle herecké profese je Josef Novák-Wajda již dlouhá léta činný také jako pedagog na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a věnuje se i divadelní režii. Svými bohatými zkušenostmi z divadelních prken i filmového plátna tak přispívá k výchově nové generace herců.