Richard G. Mitchell, narozen 31. července 1956 v Manchesteru v Anglii, je uznávaný filmový a televizní skladatel. Vyrůstal v Prestonu v Lancashire a studoval na Hutton Grammar School, než získal bakalářský titul s vyznamenáním v oboru výtvarného umění na St Martins School of Art v Londýně na konci 70. let.
Počátky kariéry a hudební styl
Mitchellova hudební kariéra začala již během studií, kdy spolupracoval se studenty z Royal College of Art a National Film School na filmových a uměleckých instalačních projektech. Jeho prvním významným dílem byla spolupráce s Corneliusem Cardewem. Postupně se prosadil jako inovativní skladatel elektronické hudby pro televizní dokumenty a dramatické produkce. Později rozvinul lásku k psaní a aranžování hudby pro smyčce a orchestr, což vedlo k jeho charakteristickému stylu kombinujícímu klasické prvky s moderními elektronickými žánry jako drum and bass a trip hop. Mitchell je známý svou všestranností a schopností pracovat v různých hudebních stylech, od klasických orchestrálních skladeb až po etnickou hudbu z celého světa.
Filmová tvorba a významné projekty
Mitchell získal mezinárodní uznání především díky svým filmovým soundtrackům. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří hudba k filmu A Good Woman (2005) s herci Scarlett Johansson a Helen Hunt, adaptaci Wildeovy hry přenesenou na pobřeží Amalfi ve 30. letech. Dlouhodobě spolupracuje s režisérem Mikem Barkerem, pro kterého složil hudbu k historickému dramatu To Kill a King (2004) s Timem Rothem v roli Olivera Cromwella a Rupertem Everettem. Jejich spolupráce začala již v 90. letech televizním seriálem The Tenant of Wildfell Hall podle románu Anne Brontëové.
V roce 2003 vytvořil country soundtrack pro nezávislý film Grand Theft Parsons s Johnnym Knoxvillem a Christinou Applegate, kde spolupracoval s legendárním hráčem na pedálovou steel kytaru Alem Perkinsem. Film vypráví bizarní příběh následující po smrti country-rockového zpěváka Grama Parsonse. Mitchell také složil hudbu pro velkolepé televizní produkce jako Moby Dick (2011) s hvězdným obsazením včetně Williama Hurta, Ethana Hawkea a Gillian Anderson, a Sea Wolf s Sebastianem Kochem.
Nedávné projekty a ocenění
V poslední době Mitchell spolupracoval se scenáristou a režisérem Damianem McCarthym na hororovém filmu Oddity (2024), který získal Cenu diváků na festivalu SXSW. Jeho předchozí spolupráce s McCarthym zahrnovala také horor Caveat. Mitchell je také podepsán pod hudbou k populárním filmům jako Bend It Like Beckham (2002) a It's Complicated (2009).
Za svou práci získal Mitchell prestižní ocenění Ivor Novello za hudbu k filmu Trial by Fire (2000) a Cenu Královské televizní společnosti za nejlepší hudbu k seriálu The Tenant of Wildfell Hall (1998). Jeho hudba k filmu The Call of the Toad (2005), natočenému podle románu Güntera Grasse, byla nominována na Polskou filmovou cenu.
Další hudební aktivity
Kromě filmové hudby Mitchell komponoval i pro divadelní produkce a významné živé události, včetně zahajovacího ceremoniálu fotbalového šampionátu Euro '96 na stadionu Wembley. Složil jazzovou suitu pro retrospektivní výstavu Francise Bacona v Tate Gallery a hudbu pro divadelní představení Ousama v režii Corina Redgravea a Hidden in the Sand v londýnském West Endu. V současnosti Mitchell žije v Devonshiru v Anglii, kde pokračuje ve své tvůrčí činnosti a propojuje hudbu s dalšími uměleckými a vědeckými disciplínami.