Carole Laure, narozená 5. srpna 1948 v Shawiniganu v Québecu, je kanadská herečka, zpěvačka, režisérka, scenáristka a producentka. Tato všestranná umělkyně se stala významnou osobností kanadské kinematografie a mezinárodně uznávanou představitelkou frankofonní kultury.
Dětství a začátky kariéry
Carole Champagne, jak zní její rodné jméno, byla dva týdny po narození adoptována katolickou rodinou, kde se stala sedmým dítětem. Vyrůstala v Shawiniganu, kde navštěvovala místní klášterní školu. Již v mladém věku projevila vášeň pro hudbu a byla školena jako koncertní pianistka. Po dokončení studia se krátce věnovala učitelské profesi, ale ve svých dvaceti letech se rozhodla pro změnu kariéry. Její herecký debut přišel v roce 1971 ve filmu Mon enfance à Montréal režiséra Jeana Chabota.
Průlom v kinematografii
Zásadní zlom v její kariéře nastal v roce 1974, kdy se setkala s režisérem Gillesem Carlem, který významně přispěl k jejímu profesnímu růstu. Pod jeho vedením zazářila ve filmu La mort d'un bûcheron (The Death of a Lumberjack), kde ztvárnila roli Marie Chapdelaine, mladé dívky rozpolcené mezi kariérou striptérky a country zpěvačky. Film byl vybrán do oficiální soutěže na festivalu v Cannes a otevřel jí dveře do francouzské kinematografie. Celkem s Carlem natočila sedm filmů, včetně snímků La tête de Normande St-Onge a Maria Chapdelaine.
Mezinárodní kariéra a kontroverzní role
V roce 1974 se Carole Laure objevila v kontroverzním filmu Sweet Movie jugoslávského režiséra Dušana Makavejeva. Tento avantgardní snímek, který byl v mnoha zemích zakázán kvůli explicitním sexuálním scénám, vzbudil značný rozruch. Laure během natáčení opustila produkci, když se odmítla podílet na některých extrémních scénách, což vedlo k přepracování scénáře.
Její mezinárodní průlom přišel s filmem Préparez vos mouchoirs (Get Out Your Handkerchiefs) režiséra Bertranda Bliera z roku 1978, který získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film. V roce 1981 se objevila po boku Sylvestera Stallonea, Michaela Cainea a fotbalové legendy Pelého ve válečném sportovním dramatu Victory (Escape to Victory) režiséra Johna Hustona, kde ztvárnila členku francouzského odboje.
Hudební kariéra
V roce 1977 Carole Laure potkala hudebníka a skladatele Lewise Fureyho, který se později stal jejím manželem a klíčovým spolupracovníkem. Její pěvecký debut přišel v roce 1978 s albem Alibis. Následovala řada úspěšných alb a koncertních turné po celém světě. V roce 1989 vydala dvojjazyčné album Western Shadows inspirované country a western hudbou, které obsahovalo cover verze známých písní. Videoklip k písni "Danse avant de tomber" (francouzská adaptace "Save the Last Dance for Me") se stal hitem a představil spolupráci s renomovanou tanečnicí Louise Lecavalier. Album Western Shadows získalo v roce 1991 prestižní cenu Prix de l'Académie Charles-Cros.
Režisérská dráha
Na počátku nového tisíciletí se Carole Laure vydala na dráhu filmové režisérky. V roce 2001 natočila svůj první celovečerní film Les fils de Marie (Marie's Sons), který byl v roce 2002 vybrán do sekce Týden kritiky na festivalu v Cannes. Následoval druhý film CQ2 (Seek You Too) z roku 2003, který byl rovněž uveden na festivalu v Cannes v roce 2004. Její třetí celovečerní film La Capture byl natočen v roce 2006 a představen na festivalu v Locarnu v roce 2007. V roce 2014 režírovala svůj čtvrtý film Love Project, který byl uveden na Festival du Nouveau Cinéma a na Mostra Internacional de Cinema de Sao Paulo.
Ocenění a uznání
Za svou všestrannou uměleckou kariéru byla Carole Laure v roce 2013 jmenována důstojníkem Řádu Kanady "za svou mezinárodní kariéru herečky, zpěvačky, režisérky a tanečnice". Její píseň "Angel Eyes" z filmu Night Magic (1985), na kterém spolupracovala s Lewisem Fureym a Leonardem Cohenem, získala cenu Genie za nejlepší původní píseň. Album Sentiments naturels z roku 1997 bylo oceněno cenou Félix za album roku na ADISQ v roce 1998.
Umělecký odkaz
Carole Laure je považována za významnou představitelku quebecké kultury a ambasadorku kanadské kinematografie v zahraničí. Její exotická krása, charisma a spontánnost, spolu s výraznýma tmavýma očima s melancholickým pohledem, z ní učinily hvězdu francouzsko-kanadského filmu. Je vnímána jako žena, která svou profesionální kariéru rozvíjela podle vlastních voleb a přesvědčení, a která dokázala úspěšně propojit hereckou, pěveckou i režisérskou dráhu.