Tamra Davis, narozená 22. ledna 1962 ve Studio City v Kalifornii, je americká filmová a televizní režisérka, která se proslavila svou všestrannou tvorbou zahrnující celovečerní filmy, dokumenty, televizní seriály a hudební videa.
Počátky kariéry a hudební videa
Tamra Davis byla již od dětství vystavena filmovému průmyslu díky svému dědečkovi, který byl komediálním scenáristou, a babičce, jež působila jako herečka ve studiu Fox. V jedenácté třídě opustila střední školu a po setkání s egyptským filmovým producentem Ibrahimem Moussou odjela na půl roku pracovat do Itálie. Po návratu do USA pracovala v umělecké galerii, ale brzy přešla do American Zoetrope na učňovskou pozici, kde se podílela na dokončení filmu Francise Forda Coppoly One from the Heart. Hektický rozvrh jí umožnil studovat Coppolův režijní styl a filmový byznys. Na Coppolovo doporučení později studovala na Los Angeles City College.
Jak uvedl jeden novinář z Los Angeles Times: "Za posledních sedm let si Tamra Davis vybudovala jméno režírováním průkopnických videoklipů pro některé z nejkontroverznějších interpretů populární hudby. Stala se režisérkou, kterou si vybírali umělci jako N.W.A, Sonic Youth a Black Flag." Její videoklip pro Tone Loc "Wild Thing" byl jedním z nejhranějších videí na MTV v 80. letech. Svou kariéru začala režírováním hudebních videí pro interprety jako Tone Loc, Depeche Mode, Indigo Girls, NWA, Hanson a Sonic Youth.
Průlom ve filmové tvorbě
Její první celovečerní film Guncrazy s Drew Barrymore v hlavní roli se dostal na seznam deseti nejlepších filmů podle Vincenta Canbyho a přinesl Barrymore nominaci na Zlatý glóbus. Tento ambiciózní a nekonvenční kriminální thriller z roku 1992 byl promítán na festivalech, kde získal uznání kritiky, než našel své publikum na televizní stanici Showtime. Film byl remakem snímku Gun Crazy z 50. let a mnohé knihy a články uvádějí, že měl podobné prvky jako Bonnie a Clyde.
Po úspěchu svého celovečerního debutu Guncrazy (1992) a druhého filmu CB4 (1993) byla Davis najata, aby režírovala Bad Girls, western s ryze ženským obsazením v hlavních rolích. Avšak po pouhých devíti dnech natáčení byla z projektu náhle propuštěna. Snažila se přinést feministickou vizi příběhu, což dávalo dokonalý smysl: byl to koneckonců příběh o ženské pomstě a posílení. Ale studio 20th Century Fox údajně chtělo sexy pojetí. O týden později dostala nabídku režírovat komedii Adama Sandlera Billy Madison (1995), kde paradoxně nahradila muže. Universal propustil nezkušeného Stephena Kesslera, který měl potíže získat od Sandlera kvalitní komediální materiál a natáčení se zpožďovalo, po pouhých třech dnech na place. Davis, která je zaujala svou prací při režii Chrise Rocka v rapové parodii CB4, byla jejich odpovědí.
Úspěšná filmová kariéra
CB4 je americká satirická mockumentární černá komedie z roku 1993, která sleduje fiktivní rapovou skupinu "CB4", pojmenovanou podle vězeňského bloku, ve kterém byla údajně zformována (Cell Block 4). Film primárně paroduje gangsta rap a rapovou skupinu N.W.A a také čerpá inspiraci z filmu This Is Spinal Tap. Film se umístil na prvním místě v pokladnách kin během úvodního víkendu s tržbami 6 116 000 dolarů ve 1 205 kinech. Na konci svého domácího uvedení vydělal celkem 17 953 778 dolarů.
Když se mluví o kultovních klasikách, obvykle jde o půlnoční filmy, převážně režírované muži. Jak tedy vynikají Billy Madison, CB4, Half Baked a Crossroads mezi obvyklými podezřelými? Tři jsou komedie, jeden je coming-of-age drama o mladých ženách, a všechny čtyři režírovala Tamra Davis. Většina filmařů má štěstí, když natočí jeden památný film, natož čtyři. Přesto je Davis nedoceňovanou americkou filmařkou, i když její práce pomáhala formovat americkou kulturu téměř 40 let.
Po Billy Madison pokračovala v režírování celovečerních filmů s hvězdami jako Chris Rock v CB4, Adam Sandler v Billy Madison, Dave Chappelle v Half Baked, Britney Spears v Crossroads a nejnověji 13: The Musical pro Netflix. Je také známá svou dokumentární tvorbou, zejména filmy Jean Michel Basquiat: The Radiant Child a The Punk Singer o Kathleen Hanna.
Dokumentární tvorba
Film Jean-Michel Basquiat: The Radiant Child je založen na vzácném rozhovoru, který režisérka a přítelkyně Tamra Davis natočila s Jean-Michelem Basquiatem před více než 20 lety. Tento dokument mapuje meteorický vzestup a pád mladého umělce. V New Yorku 70. let, sužovaném zločinem, pokrýval město graffiti tagem 'SAMO'. Davis pracovala v roce 1986 v umělecké galerii v Los Angeles, když natočila rozhovor se svým přítelem Jean-Michelem Basquiatem. Po Basquiatově smrti na předávkování heroinem v roce 1988 záběry uložila. V roce 2008 ji galeristé z Muzea současného umění povzbudili, aby s tímto materiálem něco udělala. Začala dělat rozhovory s Basquiatovými přáteli a spolupracovníky a sestavila dokument. Film je pojmenován podle článku o Basquiatovi, který napsal umělecký kritik Rene Ricard pro Artforum v roce 1981.
Televizní tvorba a současnost
Po režírování filmu Crossroads s Britney Spears se dočasně stáhla do ústraní, aby měla děti se svým manželem Mikem D. z Beastie Boys. Během času stráveného doma a na cestách se svou rodinou objevila lásku k televizi a režírovala epizody seriálů Grey's Anatomy, Ugly Betty a My Name Is Earl. Po narození dvou dětí s manželem Mikem D z Beastie Boys zahájila kariéru v televizi a režírovala pořady jako Grey's Anatomy, Dead To Me, The Politician a P Valley. Režírovala také pilotní díl seriálu High School Musical: The Musical: The Series. Nadále pracuje na dokumentech, televizních seriálech a celovečerních filmech.
V současnosti má Davis také kulinářskou show zaměřenou na vegetariánskou stravu, Tamra Davis Cooking Show, která je přístupná na jejích webových stránkách. Napsala také kuchařku s názvem Make Me Something Good to Eat. Davis se v roce 1993 provdala za Mikea D z Beastie Boys.
Tamra Davis zůstává jednou z nejvšestrannějších režisérek své generace, která úspěšně překračuje hranice mezi komerčním mainstreamem a nezávislou tvorbou, mezi komedií a vážnými tématy, a mezi různými médii od hudebních videí přes celovečerní filmy až po televizní seriály.