Ry Cooder

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Ry Cooder
Ryland Peter Cooder se narodil 15. března 1947 v Los Angeles v Kalifornii jako americký hudebník, skladatel filmové hudby, producent a spisovatel. Je multiinstrumentalistou, ale je nejznámější svou hrou na slide kytaru, zájmem o tradiční hudbu a spoluprací s tradičními hudebníky z mnoha zemí. Ve čtyřech letech si náhodou bodl nůž do levého oka a od té doby nosí skleněné oko, což ho vedlo k většímu soustředění na hudbu. Počátky hudební kariéry Cooder začal hrát na kytaru ve třech letech a poprvé upoutal pozornost hraním s Captain Beefheartem a jeho Magic Band, zejména na albu Safe as Milk z roku 1967, poté co předtím pracoval s Taj Mahalem a Ed Cassidym v Rising Sons. Byl session hudebníkem na různých nahrávacích sezeních s Rolling Stones v letech 1968 a 1969, jeho příspěvky se objevují na albech Let It Bleed a Sticky Fingers, kde přispěl slide kytarou na "Sister Morphine". Cooder také hrál slide kytaru pro soundtrack filmu Performance z roku 1970. Filmová hudba a spolupráce s Walterem Hillem V 80. letech přesunul svou pozornost na soundtracky a složil hudbu k několika filmům Waltera Hilla, ale největší dopad měl ve filmu Wima Wenderse Paris, Texas (1984), jehož rozlehlé panoramata poskytly dokonalý vizuální protipól Cooderově náladové, ozvěnové slide kytaře. Cooder pracoval jako studiový hudebník a také složil hudbu k mnoha filmovým soundtrackům včetně filmu Wima Wenderse Paris, Texas (1984), přičemž tento soundtrack a titulní píseň "Paris, Texas" založil na skladbě Blind Willie Johnsona "Dark Was the Night (Cold Was the Ground)". Jeho další filmová práce zahrnuje Walterovy Hillovy filmy The Long Riders (1980), Southern Comfort (1981), Streets of Fire (1984), Brewster's Millions (1985), Johnny Handsome, Last Man Standing (1996), Hillův Trespass (1992) a Mike Nicholsovy Primary Colors (1998). Cooder spolu s Arlenem Rothem nadaboval všechny slide a běžné bluesové kytarové party ve filmu Crossroads z roku 1986, který se zabýval bluesovou legendou Robertem Johnsonem. Světová hudba a Grammy úspěchy V roce 1992 obnovil svou nahrávací kariéru prostřednictvím spolupráce s hudebníky z jiných zemí. Album A Meeting by the River s indickým kytaristou V.M. Bhattem získalo Grammy za nejlepší album světové hudby roku 1993 a bylo nahrávacím debutem Cooderova syna Joachima jako perkusisty. O dva roky později se otec a syn zúčastnili losangeleských nahrávacích sezení malijského kytaristy Ali Farky Touré a výsledné album Talking Timbuktu se stalo jedním z nejprodávanějších alb světové hudby roku 1994 a získalo Grammy toho roku. Buena Vista Social Club V té době už značné publikum důvěřovalo Cooderovu úsudku a dovednostem a následovalo ho v ještě větším počtu, když se připojil ke skupině veteránských kubánských hudebníků svolaných britským labelem World Circuit na týden v Havaně k nahrávání The Buena Vista Social Club (1997). Vytvořil album Buena Vista Social Club (1997), které se stalo celosvětovým hitem; Wim Wenders režíroval stejnojmenný dokumentární film (1999), který byl nominován na Oscara v roce 2000. Film byl nominován na Oscara za nejlepší dokumentární film v roce 2000 a vyhrál jako nejlepší dokumentární film na European Film Awards stejně jako mnoho dalších. Toto album a následné vydání související s Buena Vista Buenos Hermanos (2003) a Mambo Sinuendo (2003) vynesly Cooderovi trio Grammy Awards. Později byl stíhán a pokutován 25 000 dolary americkými úřady za svou práci na Buena Vista Social Club, protože porušil Trading with the Enemy Act, klauzuli, která tvoří součást probíhajícího embarga Spojených států. Pozdější tvorba Později se připojil k irské folkové skupině Chieftains pro San Patricio (2010), které zaznamenalo činy skupiny irských imigrantů v mexicko-americké válce. Chávez Ravine (2005) označilo Cooderovo první sólové album (kromě soundtracků) za téměř dvě desetiletí. Cooderovo album Chávez Ravine z roku 2005 bylo jeho nahrávací společností prezentováno jako "americký příběh z éry po druhé světové válce o 'cool cats', rádiích, pozorováních UFO, J. Edgar Hooverovi, červených hrozbách a baseballu". Deska je poctou dávno zaniklé losangeleské latinské enklávě známé jako Chávez Ravine. Cooder obdržel několik Grammy Awards, včetně Best World Music Album za "A Meeting by the River" (1993) a "Talking Timbuktu" (1994). Byl zařazen na 8. místo v seznamu "100 největších kytaristů všech dob" časopisu Rolling Stone z roku 2003. Kromě své studiové práce zůstává Cooder aktivní v živých vystoupeních, často koncertuje se svým synem Joachimem Cooderem, který je zkušeným perkusistou a hudebníkem. Joachim pracoval po boku Ryho na několika projektech, včetně jeho živých vystoupení a nahrávání alb.


Ry Cooder: Filmy a pořady 98


Dodatečné informace

Narození:
15. 3. 1947
Los Angeles, Kalifornie, USA
Vlastní jméno:
Ryland Peter Cooder

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.