Marit Østbye, narozená 27. listopadu 1948 v Oslu, Norsko, je uznávaná norská herečka s bohatou kariérou v divadle, televizi a filmu.
Počátky kariéry a divadelní tvorba
Marit Østbye debutovala na divadelních prknech v roce 1971 v inscenaci Helge Hagerupa Hvem har det verst? (Kdo trpí nejvíce?) v Národním divadle. Během své kariéry působila v řadě významných norských divadel, včetně Národního divadla (Nationaltheatret), Norské vysílací společnosti (NRK), Divadla v Rogalandu a Norského kočovného divadla (Riksteatret). V průběhu let ztvárnila několik hlavních rolí v klasických hrách, zejména v dílech Henrika Ibsena. Mezi její nejvýznamnější divadelní role patří Nora v Domě loutek (Norské kočovné divadlo, 1989), Rita Allmers v Malém Eyolfovi (Norské kočovné divadlo, 1991), titulní role v Heddě Gablerové (Norské kočovné divadlo, 1995) a Helene Alvingová v Přízracích (Norské kočovné divadlo, 2005).
Průlom v televizi a sci-fi
Širší veřejnosti se Marit Østbye představila v roce 1978 v průlomovém norském sci-fi seriálu Blindpassasjer (The Stowaway), kde ztvárnila postavu bioložky Gaiy, členky posádky vesmírné lodi Marco Polo. Tento třídílný minisérie, režírovaný Steinem-Rogerem Bullem, se stal významným milníkem norské televizní tvorby jako první norský sci-fi seriál. Dílo, které předběhlo slavný film Vetřelec, získalo popularitu nejen v Norsku, ale i v dalších severských zemích, zejména ve Švédsku. Její výkon v tomto kultovním díle jí zajistil pevné místo v historii norské kinematografie.
Filmová kariéra
V roce 1988 se Marit Østbye objevila v hlavní roli ve filmu Fengslende dager for Christina Berg (Captivating Days for Christina Berg), režírovaném Egilem Kolstø. V tomto dramatu ztvárnila postavu Christiny Berg, ženy odsouzené za řízení pod vlivem alkoholu, která se ocitá ve vězení s dalšími dvěma ženami. Film se zaměřuje na psychologické aspekty vězeňského prostředí a interakce mezi třemi ženami z různých společenských vrstev.
Novodobá tvorba
Po roce 2000 Marit Østbye pokračovala v aktivní herecké kariéře, především v televizních seriálech. V letech 2000-2001 účinkovala v seriálu Soria Moria, kde ztvárnila postavu Ragnhild. V roce 2020 se objevila v minisérii 22. juli, která zpracovává tragické události teroristického útoku v Oslu a na ostrově Utøya z 22. července 2011. V roce 2021 účinkovala v oceňovaném seriálu Welcome to Utmark, který získal uznání za svůj svérázný pohled na život v odlehlé norské komunitě.
V roce 2022 se Marit Østbye objevila v sci-fi seriálu Kuppel 16, kde ztvárnila postavu prababičky. Seriál se odehrává v budoucím Norsku, kde jsou lidé rozděleni do různých klimatických zón. V roce 2024 se objevila v krátkém filmu I'm with the Band v roli Anny a také v oceňovaném politickém seriálu Makta (Power Play), který vypráví příběh první norské premiérky Gro Harlem Brundtlandové.
Marit Østbye si během své dlouhé a rozmanité kariéry vybudovala pověst všestranné herečky, která dokáže přesvědčivě ztvárnit širokou škálu postav od klasických divadelních rolí až po postavy v moderních televizních seriálech a filmech.