Michael J. Weithorn, narozen 17. prosince 1956 ve Fresh Meadows, Queens, New York, je americký scenárista, producent a režisér, který se významně zapsal do historie americké televizní tvorby.
Po absolvování Swarthmore College v Pensylvánii v roce 1978, kde získal bakalářský titul v oboru politologie, se Weithorn přestěhoval do Los Angeles. Zde nejprve tři roky učil na střední škole, než se mu v roce 1981 naskytla první významná příležitost v oblasti psaní - epizoda pro televizní seriál Benson. Zásadní zlom v jeho kariéře přišel v roce 1982, kdy odmítl nabídku stát se součástí původního scenáristického týmu Late Night With David Letterman, aby mohl pracovat s producentem Garym Davidem Goldbergem na jeho novém seriálu Family Ties.
Éra Family Ties
V letech 1982 až 1986 působil Weithorn jako konzultant příběhů a později producent na 102 epizodách seriálu Family Ties, přičemž sám napsal 26 dílů. Seriál se stal jedním z nejúspěšnějších sitcomů 80. let a vynesl Weithornovi několik nominací na cenu Emmy. V roce 1984 a 1985 byl nominován v kategorii Vynikající komediální seriál a v roce 1986 získal dvě nominace - jednu za produkci a druhou za Vynikající scénář komediálního seriálu. Zajímavostí je, že podle tvůrce seriálu Garyho Davida Goldberga měl Weithorn podíl na obsazení Justine Bateman do role Mallory, protože mu připomínala jeho středoškolskou lásku, a to i přesto, že neměla žádné předchozí herecké zkušenosti.
Vlastní projekty
Po odchodu z Family Ties v roce 1986 založil Weithorn vlastní produkční společnost Hanley Productions a začal vytvářet vlastní televizní seriály. Jeho prvním autorským projektem byl The Pursuit of Happiness (1987), následovaný seriálem True Colors (1990-1992), který se odvážně věnoval tématu mezirasového manželství a smíšené rodiny. Seriál sledoval příběh ovdovělého afroamerického zubaře Ronalda Freemana a rozvedené bělošské učitelky Ellen Davis, kteří se vezmou a vytvoří smíšenou rodinu.
V roce 1994 vytvořil Weithorn spolu s Ralphem Farquharem seriál South Central, který se odehrával v jižní části Los Angeles a realisticky zobrazoval život afroamerické rodiny Moselyových. Seriál se zabýval vážnými tématy jako je gang, násilí, drogy, nezaměstnanost a výchova dětí v problematické čtvrti. Přestože byl kritiky oceňován za svůj realistický a někdy temný pohled na městský život, byl po odvysílání deseti epizod zrušen.
V letech 1995-1997 vytvořil a produkoval sitcom Ned and Stacey s Thomasem Hadenem Churchem a Debrou Messing v hlavních rolích. Seriál vyprávěl příběh dvou lidí, kteří se vezmou z pragmatických důvodů - Ned potřebuje manželku, aby získal povýšení, zatímco Stacey potřebuje jeho byt.
The King of Queens a další úspěchy
Největší komerční úspěch přišel v roce 1998, kdy Weithorn spolu s Davidem Littem vytvořil seriál The King of Queens. Tento sitcom s Kevinem Jamesem a Leah Remini v hlavních rolích se vysílal devět sezón až do roku 2007 a stal se jedním z nejúspěšnějších sitcomů své doby. Weithorn pro seriál napsal 90 epizod včetně hodinového finále "China Syndrome".
V roce 2010 napsal a režíroval svůj první celovečerní film A Little Help s Jennou Fischer v hlavní roli. Film sleduje příběh zubní hygienistky Laury, která se po náhlé smrti svého nevěrného manžela snaží dát svůj život znovu dohromady a postarat se o svého dvanáctiletého syna. Snímek získal ocenění na několika filmových festivalech.
V roce 2015 vytvořil a produkoval krátkodobý sitcom Weird Loners pro stanici Fox.
Ocenění a odkaz
Během své kariéry byl Weithorn pětkrát nominován na cenu Emmy a v roce 1985 získal cenu Writers Guild of America za svou práci na epizodě seriálu Cheers. V roce 1989 byl nominován na Emmy za scénář k seriálu The Wonder Years a v roce 2007 na cenu Daytime Emmy za "Nejlepší broadbandový program - komedie" za The Adventures of Baxter and McGuire.
Michael J. Weithorn patří mezi významné tvůrce americké televizní komedie, jehož práce se vyznačuje schopností kombinovat humor s vážnějšími tématy a vytvářet postavy, které rezonují s diváky. Jeho seriály často zkoumají dynamiku rodinných vztahů a společenská témata, což z něj činí jednoho z nejvlivnějších tvůrců televizních sitcomů své generace.