Jean-Paul Gaultier, narozen 24. dubna 1952 v Arcueil ve Francii, je světoznámý francouzský módní návrhář a kostýmní výtvarník. Přezdívaný jako "enfant terrible" francouzské módy, Gaultier se proslavil svým avantgardním přístupem k módě a kostýmnímu návrhářství, který překračoval tradiční hranice a konvence.
Počátky kariéry
Gaultier nikdy neabsolvoval formální vzdělání v oblasti módního návrhářství. Jeho kariéra začala v roce 1970, kdy byl přijat jako asistent v módním domě Pierre Cardin. Po získání zkušeností u Jacquese Esterela a Jeana Patoua si v roce 1976 založil vlastní módní značku. Jeho nekonvenční přístup k módě, včetně představení mužských sukní v roce 1984 a ikonických korzetů s kónickými podprsenkami, mu rychle vydobyl mezinárodní uznání.
Vstup do filmového průmyslu
Gaultierův první významný vstup do světa filmu přišel v roce 1989, kdy navrhl kostýmy pro kontroverzní snímek Petera Greenawaye The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover. V tomto filmu vytvořil výrazné kostýmy včetně slavného černého body pro Helen Mirren, které dokonale kombinovaly jeho bondage estetiku s filmovým vyprávěním. Tato práce představila jeho schopnost přenést svou avantgardní módní vizi na filmové plátno.
Spolupráce s Jeunetem a Carem
V roce 1995 Gaultier spolupracoval s režiséry Jean-Pierrem Jeunetem a Marcem Carem na sci-fi filmu The City of Lost Children (Město ztracených dětí). Pro tento vizuálně podmanivý film vytvořil expresivní kostýmy, které doplňovaly steampunkovou estetiku snímku. Jeho návrhy zahrnovaly strukturované laboratorní pláště pro klonované bratry, dokonale střižená tvídová saka pro siamská dvojčata a malý bretonský rybářský svetr pro hlavní dětskou postavu. Za tuto práci byl nominován na francouzskou filmovou cenu César.
Pátý element - vrchol filmové tvorby
Gaultierův nejznámější a nejrozsáhlejší kostýmní projekt přišel v roce 1997 s filmem Luca Bessona The Fifth Element (Pátý element). Pro tento sci-fi film vytvořil více než 1000 kostýmů, což odpovídá rozsahu deseti módních kolekcí. Podle kurátora Thierry-Maxime Loriota mohl Gaultier pro tento film vytvořit až 5000 návrhů, než je zúžil na finální výběr. Jeho futuristické kostýmy, včetně ikonického bílého bandážového body pro postavu Leeloo (Milla Jovovich), výstředních obleků pro Ruby Rhoda (Chris Tucker) a netradičního oblečení pro Korbena Dallase (Bruce Willis), se staly nedílnou součástí vizuální identity filmu. Kostýmy kombinovaly netradiční materiály jako plexisklo, gumu a neopren s Gaultierovou vizí budoucnosti, kde se stírají hranice mezi pohlavími. Za tuto práci byl opět nominován na Césara.
Spolupráce s Pedrem Almodóvarem
Gaultier navázal dlouhodobou spolupráci se španělským režisérem Pedrem Almodóvarem. V roce 1994 navrhl kostýmy pro jeho film Kika, kde vytvořil provokativní outfity včetně sexualizovaného kostýmu pro uklízečku a výstřední kostýmy pro postavu Andrey Scarface. V roce 2004 spolupracoval na filmu Bad Education (Špatná výchova) a později v roce 2011 na The Skin I Live In (Kůže, kterou nosím), pro který vytvořil celotělový overal, který představil i na své haute couture přehlídce v Paříži.
Další filmové projekty a odkaz
Kromě těchto hlavních filmových projektů se Gaultier objevil i v menších rolích jako herec, například ve filmu Absolutely Fabulous: The Movie (2016). V roce 2018 byl o něm natočen dokumentární film Jean Paul Gaultier: Freak and Chic, který zachycuje přípravu jeho výstředního módního představení v pařížském kabaretu Folies Bergère.
Gaultierův přínos filmovému kostýmnímu návrhářství spočívá v jeho schopnosti vytvářet výrazné, často provokativní kostýmy, které nejen doplňují filmový příběh, ale stávají se jeho nedílnou součástí. Jeho práce překračuje hranice mezi módou a filmem, přičemž filmy, na kterých pracoval, ovlivnily jeho módní tvorbu stejně jako jeho osobní estetika ovlivnila tyto filmy.
V lednu 2020 Gaultier oznámil svůj odchod do důchodu po 50 letech v módním průmyslu, ale jeho odkaz v oblasti filmových kostýmů zůstává trvalý. Jeho inovativní přístup k materiálům, genderovým normám a struktuře oděvů posunul hranice filmového kostýmního návrhářství a zanechal nesmazatelnou stopu v kinematografii.