8.7

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Libuše Koutná, narozena 24. prosince 1931 v Československu, zemřela 6. listopadu 1991 v Československu, byla významnou českou režisérkou a scenáristkou, která se specializovala především na tvorbu pro děti. Vzdělání a začátky kariéry Libuše Koutná vystudovala v letech 1952–1957 obor Loutkoherectví a Loutkářská režie na právě vzniklé loutkářské katedře na DAMU (Divadelní fakulta Akademie múzických umění). Již během studií začala spolu s většinou svých spolužáků, mezi něž patřili například Naděžda Munzarová či Jaroslav Vidlař, externě spolupracovat s Československou televizí. Po absolvování školy do televize nastoupila natrvalo a pracovala zde prakticky celý svůj profesní život. Večerníčky a tvorba pro děti Pro Českou televizi natočila mnoho pohádek a večerníčků, které si oblíbilo několik generací dětí i dospělých. Za svůj život vytvořila celou škálu krásných televizních pohádek a večerníčků. Jejím prvním večerníčkem byli v roce 1966 Broučci podle knihy Jana Karafiáta. V 70. letech následovala série večerníčků o Spejblu a Hurvínkovi (Na návštěvě u Spejbla a Hurvínka, Znovu u Spejbla a Hurvínka). Broučci byli adaptací známé dětské knihy, kterou Koutná zpracovala jako osmiepizodní loutkový televizní seriál. Příběhy včelích medvídků V 80. letech si velkou oblibu získal její večerníček Příhody včelích medvídků, který vydala i knižně. Tento oblíbený animovaný seriál pro nejmenší diváky přinesl humorné a napínavé příhody dvou malých včelích medvídků – čmeláčků Čmeldy a Brumdy a jejich přátel: čmeláčí maminky, brouka Kvapníka, lučního koníka, mušky, pučmelouda, roháče a dalších. Příběhy včelích medvídků byly původně československý loutkový televizní seriál z dětského cyklu Večerníčků, natočený podle stejnojmenné knihy Jiřího Kahouna. Káťa a Škubánek Řadu let Koutná spolupracovala s časopisem „Čtyřlístek", kde v letech 1991–1992 působila jako autorka samotných příhod této populární čtveřice (napsala celkem osm příhod plus jednu navíc pro speciální číslo). Především však v letech 1984–1992 vytvořila 18 příběhů Káti a Škubánka, podle jejíhož scénáře rovněž vznikl i večerníček. Káťa a Škubánek je československý animovaný televizní seriál, jehož první tři série vznikaly v rozmezí let 1982–1988. Poslední čtvrtá série vznikala v letech 1989–1993 již pouze v české produkci. První díl měl premiéru v rámci večerníčku 19. prosince 1982. Námět zpracovali Libuše Koutná a Josef Lamka, oba se podíleli také na scénáři. Seriál přinesl sedm veselých příběhů o holčičce Káťe a jejím kamarádovi - pejskovi Škubánkovi. Diváky potěšily poutavé příběhy o tom, jak se Škubánek vyklubal, jak si hrál na čmuchanou, jak je kráááásně je na horáááách a další. Seriál se stal jedním z oblíbených televizních večerníčků. Televizní pohádky Za svůj život natočila celou škálu krásných televizních pohádek, mezi něž patří například O Terezce a paní Madam či O štěstí a kráse. Pohádka O Terezce a paní Madam vypráví o princezně Terezce (v podání Libuše Šafránkové), která byla "holka jako lusk" do okamžiku, než se její výchovy ujala paní Madam (Iva Janžurová). Z její etikety se princezna dokonce rozstoná. Nepomáhají věhlasní doktoři a ani jejich lektvary. Když však Terezku ze zámku tajně odvede její milý Tonek (Jaromír Hanzlík) k rodičům do venkovské chalupy, je po nemoci. Pan král (Josef Vinklář) slíbí, že kdo Terezku najde a přivede zpět na zámek, dostane její ruku a půl království k tomu. Další významné pohádky Pohádka O štěstí a kráse vypráví o princezně Marion, pradlence Madlence a kouzelných jablíčkách. Příběh se točí kolem nespokojené princezny, která si pomyslí, jak dobře by se jí žilo jako pradlence. Nakonec si to také zkusí, protože pradlenka docela ráda vymění zámeckou prádelnu za královskou síň. Pohádka obsahuje vděčnou zápletku, kdy se dvě dívky - jedna princezna, druhá pradlenka, zamění, protože si jsou k nerozeznání podobné a každá si chce vyzkoušet život té druhé, protože ten její ji už omrzel. V hlavních rolích excelovala Markéta Fišerová, Pavel Trávníček a Karel Roden. Pohádka se natáčela v krásném prostředí a ne v kulisách, což bylo dalším plusem. Odkaz a význam Libuše Koutná byla významnou českou scenáristkou, režisérkou i spisovatelkou věnující se tvorbě pro děti. Jako filmová režisérka a scénáristka komiksů, převážně pro děti, se stala také spoluautorkou námětu knížek o Kátě a Škubánkovi. Její tvorba pro děti, včetně Čtyřlístku a především studiových pohádek, ovlivnila celou generaci diváků. Přestože o ní není příliš mnoho známo, je považována za velkou osobnost televizní tvorby pro děti, jejíž pořady, seriály a večerníčky patřily k nejoblíbenějším. Libuše Koutná svou tvorbou významně přispěla k rozvoji české dětské televizní tvorby a její díla zůstávají oblíbená i mnoho let po její smrti.



Libuše Koutná: Filmy a pořady 78

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.