Henryk Józef Talar, narozen 25. června 1945 v Kozach (Slezské vojvodství, Polsko), je významný polský herec, divadelní režisér a ředitel, který se proslavil svou prací v divadle, filmu a dabingu.
Vzdělání a divadelní kariéra
V roce 1969 absolvoval Státní vysokou divadelní školu Ludwika Solského v Krakově. Jeho divadelní kariéra zahrnovala působení v několika významných polských divadlech. Vystupoval na prknech Dramatického divadla ve Štětíně (1969–1970), Divadla Wojciecha Bogusławského v Kaliszi (1970–1973), divadla Ateneum ve Varšavě (1976–1982 a 1985–1997) a divadla Studio ve Varšavě (1982–1985). Kromě herectví se věnoval i divadelnímu managementu, když zastával pozici uměleckého a výkonného ředitele Divadla Adama Mickiewicze v Čenstochové (1994–1997) a Polského divadla v Bielsku-Białé (1997–1999).
Filmová kariéra
Henryk Talar debutoval ve filmu v roce 1969 v snímku Kazimierza Kutze Sól ziemi czarnej (The Salt of the Black Earth), kde ztvárnil jednoho z povstalců. Jeho filmografie zahrnuje desítky filmových a televizních rolí, přičemž se často objevoval ve válečných a kriminálních dramatech.
Mezi jeho nejvýznamnější filmové role patří ztvárnění Bolesława Bieruta v historickém dramatu Prymas. Trzy lata z tysiąca (The Primate: Three Years Out of a Thousand) z roku 2000, režírovaném Teresou Kotlarczyk. Film pojednává o kardinálu Stefanu Wyszyńském, který byl vězněn komunistickým režimem. Talarova interpretace komunistického vůdce Bieruta přispěla k úspěchu tohoto významného polského filmu.
V roce 1991 ztvárnil hlavní roli alchymisty Wilhelma Storitze v československo-polské koprodukci Tajomstvo alchymistu Storitza (The Secret of Alchemist Storitz), natočené podle románu Julese Verna. Tento televizní film, který patří k nejlepším dílům v historii původní tvorby Slovenské televize, vypráví příběh o elixíru neviditelnosti.
V roce 2018 se objevil ve významném a kontroverzním polském filmu Kler (Clergy) režiséra Wojciecha Smarzowského, kde ztvárnil postavu Kuraśe. Film, který se zabývá temnými stránkami katolické církve v Polsku, se stal komerčním hitem a vyvolal bouřlivé reakce v polské společnosti.
Další významné filmové role
Talar se objevil v kultovním sci-fi filmu Andrzeje Żuławského Na srebrnym globie (On the Silver Globe) z roku 1987, který byl natáčen v letech 1976-1977, ale jeho produkce byla přerušena komunistickými úřady a dokončen byl až o deset let později. Film je považován za jedno z nejvýznamnějších děl polské kinematografie.
V roce 2016 ztvárnil roli dědečka v psychologickém dramatu Mały Jakub (Little Jacob) režiséra Mariusze Bielińského, kde hrál po boku Mirosława Baky. Film vypráví příběh muže, který se setkává se svým mladším já a musí se konfrontovat se svou minulostí.
V roce 2006 se objevil v thrilleru Palimpsest režiséra Konrada Niewolského, kde ztvárnil postavu "komendanta". Jeho filmografie zahrnuje také role ve filmech jako Pętla (The Noose, 2020), Zbliżenia (Close-ups, 2014) a Sługi boże (Servants of God, 2016).
Televizní tvorba a dabing
Henryk Talar je známý i svou prací v televizních seriálech. Účinkoval v populárním polském seriálu Na kłopoty... Bednarski, kde ztvárnil komisaře Forsta. V posledních letech se objevil v seriálech jako Archiwista (2020-2023), kde hrál postavu Henryka Mikose, a v seriálu Leśniczówka (2018-2022), kde ztvárnil Bogdana Karcze.
Významnou součástí jeho kariéry je také dabingová práce. Propůjčil svůj hlas mnoha postavám, včetně Odina v polském dabingu filmů Thor: Ragnarok a Thor: Temný svět. Uznání získal také za namluvení postavy Šarleje v audioknižní verzi Husitské trilogie Andrzeje Sapkowského.
Ocenění
Za svou práci v divadle a filmu získal Henryk Talar řadu ocenění. Mezi nimi Zlatou obrazovku za role ve hrách Selekcja a Potrójny nelson (1986), Cenu Výboru pro rozhlas a televizi za vynikající herecké výkony v Televizním divadle (1986) a hereckou cenu za mužský výkon v kategorii rozhlasových her Polského rozhlasového divadla na festivalu Dva divadla (2013). V roce 2016 obdržel Velkou cenu festivalu Dva divadla za vynikající herecké výkony.
Henryk Talar patří k nejvýznamnějším polským hercům své generace. Jeho všestrannost mu umožnila ztvárňovat širokou škálu postav od historických osobností po fiktivní charaktery v různých žánrech. Jeho hluboký hlas a výrazná přítomnost z něj učinily jednoho z nejrozpoznatelnějších polských herců, jehož kariéra zahrnuje více než pět desetiletí práce v divadle, filmu a televizi.