Robert Stevens (2. prosince 1920, New York City, USA – 7. srpna 1989, Westport, Connecticut, USA) byl americký režisér a producent, který se během své téměř čtyřicetileté kariéry věnoval především televizní tvorbě.
Raná kariéra a televizní úspěchy
Stevens se prosadil v 50. a 60. letech jako jeden z nejvýznamnějších režisérů klasických antologických televizních seriálů. Jeho kariéra je neodmyslitelně spjata s produkcí a režií seriálu Suspense (1949), adaptovaného z dlouholetého rozhlasového pořadu. Tento projekt se stal jedním z vrcholů jeho kariéry a položil základy jeho pověsti jako talentovaného televizního tvůrce.
Největší uznání si však Stevens získal svou prací na seriálu Alfred Hitchcock Presents, kde režíroval celkem 44 epizod, což z něj činí nejplodnějšího režiséra této série. Za svůj mimořádný přínos byl jako jediný z režisérů tohoto seriálu oceněn cenou Emmy, konkrétně za režii epizody "The Glass Eye" (1957) z třetí sezóny. Jeho režijní styl, oceněný také nominací na cenu DGA (Directors Guild of America) v roce 1957, významně ovlivnil celkový charakter tohoto půlhodinového pořadu. Později pracoval i na rozšířené verzi The Alfred Hitchcock Hour.
Průkopnická práce v televizi
Díky přátelství s tehdejším výkonným producentem CBS Williamem Dozierem se Stevens podílel i na dalším kultovním seriálu. Režíroval pilotní díl The Twilight Zone s názvem "Where Is Everybody?" (1959), který pomohl prosadit celou sérii, a také oblíbenou epizodu "Walking Distance" (1959). Jeho schopnost vytvářet napětí a atmosféru se stala charakteristickým rysem jeho režijního stylu, který uplatnil v mnoha televizních projektech té doby.
Filmová tvorba
Přestože byl Stevens primárně televizním režisérem, v 60. letech se věnoval i filmové tvorbě. Pro MGM natočil dva filmy s Peterem Finchem: I Thank a Fool (1962) a In the Cool of the Day (1963). První z nich byl dramatem, ve kterém Finch ztvárnil žalobce, který najme lékařku (Susan Hayward), již dříve poslal do vězení za eutanazii, aby pečovala o jeho duševně nemocnou manželku. Druhý film, natáčený v Londýně a Řecku, vypráví příběh muže a ženy (Peter Finch a Jane Fonda), kteří se rozhodnou opustit své partnery a odjet spolu do Řecka.
Jeho nejvýznamnějším filmovým počinem se stal snímek Change of Mind (1969), který se zabýval kontroverzním tématem transplantace mozku bílého muže do těla černocha. Film, v němž hlavní roli ztvárnil Raymond St. Jacques, kombinoval prvky sci-fi s dramatem a soudním příběhem, přičemž se snažil reflektovat rasové otázky v americké společnosti po hnutí za občanská práva.
Pozdější kariéra
Po roce 1970 se Stevensova pracovní aktivita výrazně snížila. Jeho posledním profesionálním počinem byla režie epizody seriálu Amazing Stories v roce 1987. O dva roky později, v roce 1989, byl Stevens přepaden a zbit ve svém pronajatém domě ve Westportu v Connecticutu, kam se přestěhoval v roce 1987. Krátce poté, 7. srpna 1989, zemřel na srdeční zástavu ve věku 68 let.
Robert Stevens zůstává v historii americké televize zapsán jako mimořádně talentovaný režisér, jehož práce na seriálech Alfred Hitchcock Presents a The Twilight Zone významně přispěla k formování zlaté éry televizní tvorby. Jeho schopnost vytvářet napětí, atmosféru a poutavé vyprávění z něj učinila jednoho z nejvýznamnějších televizních režisérů své doby.