Peter Wollen

7.1

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Peter Wollen (29. června 1938, Londýn, Anglie – 17. prosince 2019) byl významný britský filmový teoretik, scénárista, režisér a kurátor. Narodil se v rodině metodistického duchovního Douglase Wollena a učitelky Winifred Watermanové. Studoval angličtinu na Christ Church College v Oxfordu, kde získal vzdělání, které později využil ve své bohaté akademické a tvůrčí kariéře. Filmový teoretik a kritik Peter Wollen se proslavil především jako průkopník filmové teorie. Jeho kniha Signs and Meaning in the Cinema, poprvé vydaná v roce 1969, zásadně proměnila disciplínu filmových studií a stala se vlivným textem mezi studenty a pedagogy filmu. V knize analyzoval film podle strukturalistických a lingvistických teorií, čímž přitáhl pozornost seriózního akademického publika. V pozdních 60. letech pracoval ve vzdělávacím oddělení Britského filmového institutu (BFI), kde na této knize pracoval. Jeho esej "The Two Avant Gardes" z roku 1975, publikovaná v časopise Studio International, je považována za zásadní příspěvek k britské avantgardní filmové teorii a praxi. Wollen také přispíval do časopisů jako New Left Review (pod pseudonymem Lee Russell) a později do London Review of Books. Scénáristická a režijní tvorba Jako scénárista se Wollen podílel na filmu The Passenger (1975), který režíroval Michelangelo Antonioni s Jackem Nicholsonem v hlavní roli. Tento existenciální thriller vypráví příběh novináře Davida Locka (Nicholson), který v severní Africe převezme identitu mrtvého muže a zjistí, že se stal obchodníkem se zbraněmi pro čadské rebely. Film, na kterém Wollen spolupracoval s Markem Peploe, je považován za mistrovské dílo, které zkoumá témata identity, emocionálního odcizení a politické neangažovanosti. V 70. a 80. letech se Wollen zaměřil na vlastní filmovou tvorbu. Společně s feministickou filmařkou Laurou Mulvey, s níž byl v letech 1968-1993 ženatý, natočil šest experimentálních filmů. Jejich první společný film Penthesilea: Queen of the Amazons (1974) zkoumal obraz amazonské ženy v mýtu a populární kultuře. Následoval film Riddles of the Sphinx (1977), který je považován za jeden z nejvýznamnějších avantgardních filmů, které vznikly v Británii během 70. let. Film zkoumá otázky ženské reprezentace, místa mateřství ve společnosti a vztahu mezi matkou a dcerou. Mezi další společné filmy patří Amy! (1980), krátký film založený na životě britské letkyně Amy Johnson, Crystal Gazing (1982) a The Bad Sister (1983), ve kterých Wollen a Mulvey využívali video k prozkoumání způsobů, jakými je strukturována fantazie. Wollen režíroval také svůj jediný samostatný celovečerní film Friendship's Death (1987), v němž hraje Tilda Swinton mimozemšťanku, která se omylem ocitne v Ammánu v Jordánsku během nepokojů Černého září v roce 1970. Akademická kariéra a kurátorství Wollen působil jako pedagog filmu na řadě univerzit včetně Brown University, New York University, Columbia University a Northwestern University. Od roku 1993 zastával pozici vedoucího katedry filmu na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA), kde byl později jmenován Distinguished Professor of Film and Television. Kromě filmové tvorby a výuky byl Wollen také kurátorem významných uměleckých výstav, včetně "Frida Kahlo and Tina Modotti" (1982) a "The Situationist International" (1989). Peter Wollen zemřel 17. prosince 2019 ve věku 81 let, zanechávaje za sebou mimořádný odkaz v oblasti filmové teorie, experimentálního filmu a kulturních studií. Jeho práce nadále inspiruje nové generace filmařů, teoretiků a studentů filmu po celém světě.


Peter Wollen: Filmy a pořady 21


Dodatečné informace

Narození:
29. 6. 1938

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.