Igor Luther

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Igor Luther
Igor Luther (5. srpna 1942, Banská Bystrica – 7. června 2020, Rijeka, Chorvatsko) byl slovenský filmový kameraman. Je řazen mezi tvůrce tzv. nové vlny československé kinematografie 60. let 20. století. Je starší bratr režiséra Miloslava Luthera. Počátky kariéry a studium Po maturitě působil rok v Čs. televizi Bratislava jako švenkr a poté studoval FAMU v Praze, kterou dokončil v roce 1966. Na škole se seznámil mimo jiné se scenáristou Luborem Dohnalem a režiséry Elo Havettou a Jurajem Jakubiskem, se kterými začal točit. Jeho celovečerním debutem byl v roce 1967 film Juraje Jakubiska Kristove roky. Emigrace a spolupráce s německými režiséry Po okupaci ČSSR vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968 emigroval do Paříže, ale později přesídlil do německého Hamburku a poté do Mnichova a spolupracoval s řadou významných evropských režisérů. Spolupracoval s radou významných režisérov ako: Helmut Förnbacher, Michael Verhoeven, Ulrich Schamoni, Andrzej Wajda, Volker Schlöndorff, Michael Haneke, Bernhard Wicki atď. Čoskoro sa svojim novým dynamickým a svetelným autentickým štýlom presadil medzi európske kameramanské špičky. Spolupráce s Volkerem Schlöndorffem Igor Luther se stal klíčovým spolupracovníkem režiséra Volkera Schlöndorffa a podílel se na několika jeho nejvýznamnějších filmech. At the 1979 Cannes Film Festival, the film shared the Palme d'Or with Apocalypse Now; The Tin Drum was the first film directed by a German to win the award. In 1980, the film became the first film either from Germany or in German to win the Academy Award for Best Foreign Language Film. Throughout the film, Schlöndorff and cinematographer Igor Luther punctuate the film with startling imagery that often borders on the surreal. The tone is set early on when we see Oskar still in his mother's womb, surrounded in hazy red comfort until he is forced out into the world that he ultimately rejects; the first-person view of the birthing gives us a strong connection to Oskar, even as his voice-over narration plays an amusing counterpoint. Auf „Der Fangschuss" folgen die Blechtrommel (1979) und die aufregende „Fälschung" von 1981, das wohl politisch engagierteste Werk von Volker Schlöndorff: im vom Libanonkrieg zerstörten Beirut von1981, versuchen der Journalist Laschen (Bruno Ganz) und der Fotograf Hoffmann (Jerzy Skolimowski) die Hintergründe des Krieges zu erforschen. Igor Luthers Kamera gelingt es, eine beklemmende Nähe zu realen Kämpfen herzustellen, verliert dabei jedoch nie die Kunstform Film aus den Augen. Hanna Schygulla in ihrer wunderbaren Rolle der Greta – der es gelingt, dem todessehnsüchtigen Reporter einen anderen Blick auf den Krieg und das eigene Leben zu vermitteln, verzaubert auch uns durch das behutsame Auge der Kamera. Mezinárodní projekty Na prelome tisícročia natáčal v koprodukcii Francisa Forda Coppolu spolu so Stanislavom Doršicom takmer rok v Thajsku historický film Suriyothai v réžii thajského princa. This version was edited by Francis Ford Coppola. The US release by Sony Pictures Classics in association with Coppola's company American Zoetrope was entitled Francis Ford Coppola Presents: The Legend of Suriyothai. Igor Luther se podílel jako kameraman na tomto ambiciózním historickém eposu o thajské královně ze 16. století. Návrat do vlasti Po páde totalitného komunistického systému v roku 1989 sa vrátil do vlasti. Ako kameraman sa podieľal v Českej republike na filme Olega Reifa Postel (1998) a na poviedke Artemia Benkiho Riziko z filmu Praha očima... (1999). V roku 2009 natočil svoj prvý film pod režijným vedením svojho brata Miloslava Luthera Tango s komármi. Odkaz a uznání Igor Luther patřil mezi nejvýznamnější kameramany evropské kinematografie druhé poloviny 20. století. Jeho práce na filmech jako The Tin Drum, Circle of Deceit a dalších významných dílech německé nové vlny mu zajistila místo mezi předními světovými kameramany své generace. BRATISLAVA: Igor Luther, the world-renowned cinematographer of the Oscar-winning film The Tin Drum, died at age 77.



Igor Luther: Filmy a pořady 72


Dodatečné informace

Narození:
5. 8. 1942
Jakub, Československo
Úmrtí:
7. 6. 2020

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.