?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Ladislav Jánský (12. 12. 1943, Vídeň, Rakousko – 14. 11. 1992, Praha, Česká republika) byl český herec a fotograf. Absolvoval studium fotografie na střední grafické škole v Praze, což se později stalo jeho hlavní profesí. Herecké začátky Ladislav Jánský se k herectví dostal náhodou. Během prázdninové praxe v redakci deníku Večerní Praha pořizoval fotoreportáž při hereckém konkursu na film Františka Daniela Letos v září (1963), kde byl následně obsazen do jedné z epizod tohoto snímku. Tato zkušenost mu otevřela dveře k dalším filmovým rolím, přestože neměl herecké vzdělání. Jeho přirozený talent a výrazný vzhled zaujaly režiséry československé nové vlny. Filmová kariéra Jánského filmografie zahrnuje několik významných rolí v československé kinematografii 60. let. Ztvárnil dvě hlavní role mladíků s problematickým a tragickým osudem. První z nich byla postava stavebního dělníka Káji Micky přezdívaného Kočka v psychologickém příběhu Na laně (1963) režiséra Ivo Nováka. Film byl pokusem o vytvoření české varianty "rebela bez příčiny" a Jánský v něm ztvárnil citlivého mladíka, který bouřlivě reaguje na nepochopení rodiny a okolí. Jeho nejvýznamnější rolí se stala postava jednoho ze dvou židovských uprchlíků z transportu smrti v psychologickém dramatu Jana Němce Démanty noci (1964), natočeném podle povídky Arnošta Lustiga. V tomto celovečerním debutu Jana Němce, který je považován za jeden z klíčových filmů československé nové vlny, Jánský ztvárnil postavu označovanou jako "První", jehož perspektivu film sleduje. Snímek je sugestivním zobrazením stavů a pocitů lidí bojujících v mezní situaci o život. Dále vytvořil roli Honzy v povídkovém filmu Bubny (1965) režiséra Ivo Nováka, který se skládal ze tří příběhů na téma "mládí a džez". V třetí povídce, která dala název celému filmu, ztvárnil hudebníka, který není pro vytouženou kvalitní soupravu bubnů nakonec ochotný udělat všechno na světě. Jeho poslední československou filmovou rolí byla postava Honzy ve francouzsko-československém koprodukčním snímku Těch několik dnů... (1968) režiséra Yvese Ciampiho. Film vznikl ze spolupráce československých a francouzských filmařů a jeho podoba se několikrát zásadně změnila podle proměnlivé politické situace před srpnem 1968 a po něm. Do československé distribuce se dostal pouze omezeně v mimopražských kinech. Emigrace a kariéra v USA Po roce 1968 Ladislav Jánský emigroval do Spojených států amerických, kde pokračoval v kariéře fotografa. V USA působil pod jménem Ladi von Jansky a pracoval jako fotograf pro hudebníka Franka Zappu a pro erotický časopis Hustler. Prostřednictvím práce pro Hustler se dostal k tvorbě pornografických filmů. V USA byl také znám pod pseudonymem Stephen Sayadian (nebo Rinse Dream), pod kterým působil jako kreativní ředitel pro Larry Flynt Publications. Později se stal uznávaným režisérem, scenáristou a produkčním designérem avantgardních pornografických filmů, které se vyznačovaly surrealistickým pojetím a uměleckým přístupem. Mezi jeho nejznámější díla patří filmy Nightdreams (1981), Café Flesh (1982) a Dr. Caligari (1989), který byl volným pokračováním klasického německého expresionistického filmu Kabinet doktora Caligariho z roku 1920. Ladislav Jánský zemřel 14. listopadu 1992 v Praze ve věku 48 let.


Ladislav Jánský: Filmy a pořady 1

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.