6.1

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Jiří Ostermann (4. října 1935, Praha – 2. září 1990, Toronto, Kanada) byl český recitátor, herec, textař a významná osobnost české kulturní scény 60. let 20. století. Jiří Ostermann se již v 50. letech začal věnovat recitaci na jevišti. Během vojenské služby v letech 1955-1956 působil v divadle v Českém Těšíně. Od roku 1962 vystupoval s dalšími umělci v neformálním uskupení nazvaném Poetický kabaret. Jeho největším přínosem pro českou kulturu bylo založení Poetické vinárny Viola v roce 1963, která se stala významným centrem alternativní kultury v tehdejším Československu. První představení s názvem "Komu patří jazz" se konalo 22. července 1963 a zaznamenalo mimořádný úspěch. Viola pod Ostermannovým vedením představovala unikátní prostor, kde se propojovala beatnická poezie s jazzovou hudbou. Ostermann byl v Československu 60. let považován za propagátora beatnické poezie a jazzu. V letech 1963-1965 režíroval a uváděl ve Viole řadu úspěšných představení, mezi něž patřily například "Klaunyjáda damúr", "Poezie Allena Ginsberga", "Džez náš vezdejší" nebo "Poezie Gregory Corsa". Viola se pod jeho vedením stala místem, které navštěvovali významní umělci a intelektuálové té doby. Jak poznamenal americký básník Allen Ginsberg, který zde v roce 1965 vystupoval: "Je překvapující najít takové místo v komunisty ovládaném Československu." V roce 1965 musel Ostermann pro své nekonformní postoje z Violy odejít. Po odchodu z Violy připravil v roce 1966 představení "Obestín", které bylo uváděno v kostele Svaté Kateřiny a později v divadle Na Zábradlí. Kromě divadelní činnosti se Ostermann objevil i ve filmu. Jeho filmografie zahrnuje tři významné snímky české kinematografie 60. let: "...a pátý jezdec je Strach" (1965), "Muž, který stoupl v ceně" (1968) a "Kulhavý ďábel" (1968). Po sovětské invazi v roce 1968 Ostermann emigroval do Kanady, kde žil postupně v Edmontonu, Vancouveru, Windsoru a nakonec v Torontu. V exilu se pokoušel navázat na svou uměleckou činnost z Československa, ale především z jazykových důvodů se mu nepodařilo prosadit. Pracoval v různých profesích, v 80. letech působil jako číšník v divadle Lime Light Theater v Torontu, které provozoval československý exulant Adolf Toman. V červnu 1990, po pádu komunistického režimu, navštívil Československo. Do Kanady se však vrátil rozčarovaný, protože zjistil, že jeho průkopnická činnost ve Viole byla z velké části zapomenuta. Zemřel na infarkt 2. září 1990 v Torontu během představení slovenské komické dvojice Lasica a Satinský, kteří v té době hostovali v Lime Light Theater. Jiří Ostermann byl výraznou osobností české kulturní scény 60. let, která významně přispěla k rozvoji alternativní kultury a propojení poezie s jazzovou hudbou. Jeho odkaz je spojen především s divadlem Viola, které dodnes patří k významným pražským kulturním institucím.


Jiří Osterman: Filmy a pořady 3

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.