
- Drama
- Historický

Karel Meister ml., narozen 21. února 1943 v Horní Bříze, je český herec a fotograf. Je synem herce Karla Meistera st. (1919-2007). S hereckou kariérou začínal jako elév v Divadle Vítězslava Nezvala v Karlových Varech. Poté vystudoval herectví na DAMU v Praze, kde absolvoval v roce 1965. Po studiích zahájil profesionální dráhu v Horáckém divadle v Jihlavě (1965-1968) a následně hrál krátce v Divadle pracujících v Mostě (1968-1969) a experimentálním divadélku Maringotka (1969-1971). Od roku 1971 působil ve svobodném povolání a vedle herectví se začal na profesionální úrovni zabývat také fotografováním a ilustrováním knih.
Filmová kariéra
Před kamerami se začal objevovat už během studií. Debutoval v roce 1962 roličkou hudebníka ve filmu Oranžový měsíc. Již jako posluchač DAMU si osvojoval techniku filmového herectví v drobných rolích hudebníka (Oranžový měsíc, 1962), brigádníka (Začít znova, 1963) a traktoristy (Útěk do větru, 1965). Za jedinou opravdu velkou roli vděčí režiséru Zdeňku Sirovému, v jehož psychologickém filmu Finský nůž (1965) vytvořil s Jaromírem Hanzlíkem nesourodou ústřední dvojici mladíků na útěku před zodpovědností za domněle spáchanou vraždu, přičemž mu připadla úloha staršího vousatého Tondy. V tomto filmu dvacetiletý Tonda (Karel Meister) a sedmnáctiletý Honza (Jaromír Hanzlík) se dají na útěk před spravedlností, aniž si ověří, že skutečně spáchali hrdelní zločin. Dostanou se dokonce do Polska, napětí mezi nimi však vzrůstá a po návratu do vlasti končí rozchodem.
Na plátně se příležitostně objevoval až v následujících desetiletích v epizodkách, například zraněného havíře (Dvě věci pro život, 1972), vězně (Noc oranžových ohňů, 1974), člena holandské posádky lodi (Mys Dobré naděje, 1975), cestujícího s fotoaparátem (Poplach v oblacích, 1979) a učitele (Experiment Eva, 1985). Mezi jeho nejvýraznější filmové role patří Tonda ve snímku Finský nůž (1965), Matucha v dramatu Noc oranžových ohňů (1974), holandský lodník ve válečném filmu Mys Dobré naděje (1976) a učitel Erben ve filmu Experiment Eva (1985). Větším úkoly ho pověřil slovenský režisér Dušan Trančík v psychologických filmech Štvrtý rozmer (1983) a Iná láska (1985).
Televizní tvorba
Na rozdíl od otce mu poskytla herecké příležitosti i obrazovka, ať již v televizních filmech a inscenacích (mj. Vrtkavý král, 1974; Recepty doktora Kudrny, 1975; Jak se zranit ve službě, 1978). Na rozdíl od otce mu poskytla herecké příležitosti i obrazovka, ať již v televizních filmech a inscenacích (mj. Vrtkavý král, 1974; Recepty doktora Kudrny, 1975; Jak se zranit ve službě, 1978; Vzpurní svědkové, 1983; O mrtvých jen dobře, 1985; Bankovní dům Daubner, 1988; Útěk do vězení, 1991; Oko 1997), tak i v seriálech (Pan Tau, 1969–74; Muž na radnici, 1976; Inženýrská odysea, 1979; Česká soda, 1993).
V seriálu Inženýrská odysea, třináctidílném televizním seriálu, který zobrazuje osudy tří mladých inženýrů hledajících své uplatnění v různých odvětvích strojírenského průmyslu, se objevil v menší roli. Příběh se odehrává v prostředí tkalcovských stavů, ve sférách vyspělé moderní techniky i v zákulisí zahraničního obchodu. V satirickém pořadu Česká soda, který se uváděl v programu České televize od června 1993 do konce roku 1997 jako občasník a stal se kultovním dílem, se také objevil. Pořad dosud zůstává v tomto žánru výjimečným, svým humorem nezařaditelným a nerespektováním žádného tabu pro širší veřejnost i nepřijatelným. Jako první přišel s parodiemi televizních zpráv, politiků, reklam, schémat televizních pořadů a klipů. Zajímavostí je, že každý díl České sody začíná pohledem na tvář muže, který pije Českou sodu. Jednalo se právě o Karla Meistera ml.
Fotografická tvorba
Vedle herectví se profesionálně věnuje knižní ilustraci, a zejména umělecké a reportážní fotografii. Jako fotograf spolupracuje s předními pražskými i oblastními divadly. Jeho fotografická tvorba se stala významnou součástí jeho profesního života, přičemž dokázal propojit své herecké zkušenosti s citlivým fotografickým viděním divadelního prostředí.
Karel Meister ml. patří k hercům, kteří sice nestáli v popředí české kinematografie, ale svými charakteristickými výkony v menších rolích a především svou jedinou hlavní rolí ve filmu Finský nůž zanechal v české filmové historii nezaměnitelnou stopu. Jeho všestranný talent se projevil nejen v herectví, ale i ve fotografické tvorbě, které se věnoval souběžně se svou hereckou kariérou.
Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.