Miloš Velínský se narodil 12. ledna 1923 v Kladně a zemřel 5. srpna 1983 v Praze. Byl československý scénárista, který se významně podílel na tvorbě české kinematografie padesátých a šedesátých let.
Počátky filmové kariéry
Miloš Velínský začal svou scénáristickou kariéru v roce 1954 spoluprací na filmu Severní přístav, kde spolupracoval s Jiřím Brdečkou a Milošem Makovcem na scénáři. Film vypráví příběh o novém řediteli Bartošovi, který přichází do obchodně tranzitního oddělení státního exportního podniku, aby zjistil, kudy unikají důležité informace. Tento špionážní snímek položil základy Velínského specializace na detektivní a dobrodružné žánry.
Vrchol tvorby v padesátých letech
V roce 1955 napsal Miloš Velínský spolu s Jiřím Sequensem scénář k filmu Větrná hora. Dobrodružný snímek se odehrává v pohraničním pásmu, kam přijíždí dvanáct nových pracovníků na geologický průzkum. Film vynikal kvalitním scénářem Miloše Velínského a režií Jiřího Sequense. Následující rok 1956 se Velínský podílel na scénáři k filmu Zlatý pavouk spolu s Pavlem Blumenfeldem.
Nejvýznamnějším dílem této etapy se stal film 105 % alibi z roku 1959, na jehož scénáři spolupracoval s Karlem Copem. Ve snaze vymezit se vůči modelu angloamerických detektivek představili scénáristé Miloš Velínský a Karel Cop kolektiv intenzivně pracujících vyšetřovatelů, přičemž detektivní práce byla zbavena romantického nánosu. Tůma s Líbalem jsou sympaticky obyčejní hrdinové, kteří ze získaných důkazů vyvozují závěry dostatečně pomalu, aby s nimi divák stačil držet tempo.
Další filmová tvorba
V šedesátých letech Miloš Velínský pokračoval ve scénáristické práci na filmech Osení (1960), Tažní ptáci (1961) a Dva tygři (1966). V roce 1963 se také objevil jako herec ve filmu Handlíři, kde ztvárnil postavu družstevníka Tropše. Velínský tak prokázal svou všestrannost nejen jako scénárista, ale i jako příležitostný herec.
Miloš Velínský je známý především díky filmům Severní přístav (1954), 105 % alibi (1959) a Zlatý pavouk (1957), které představují klíčová díla jeho filmografie a významně ovlivnily vývoj československé detektivní a dobrodružné kinematografie.