Evžen Drmola (15. května 1927, Prostějov – 24. září 1981, Boston, USA) byl český herec a dramaturg, jehož profesní dráha zahrnovala působení jak v československé kinematografii, tak později v zahraničí.
Rodák z moravského Prostějova se v průběhu své herecké kariéry objevil v několika významných československých filmech přelomu 50. a 60. let. Jeho filmografie zahrnuje tři snímky, které dnes patří k zajímavým dílům československé kinematografie tohoto období. Evžen Drmola se narodil 15. května 1927 v Prostějově, v tehdejším Československu. Byl hercem, známým především díky filmům Letiště nepřijímá (1960), Délka polibku devadesát (1965) a Černá dynastie (1962). Zemřel 24. září 1981 v Bostonu, ve státě Massachusetts, USA.
Jeho první výraznou filmovou rolí byla účast v psychologickém dramatu Letiště nepřijímá (1960), režiséra Čeňka Duby. Jedná se o psychologické drama ze života dopravních letců. Film vypráví příběh pražského pilota Jana Hochmana (Josef Bek), který se po třech měsících vrací spolu s dalšími kolegy ze Sovětského svazu, kde se všichni učili pilotovat nejmodernější letadlo té doby, tryskový Tupolev Tu-104. Doba odloučení se však podepsala na jeho vztahu s manželkou Martou (Irena Kačírková), která si během jeho nepřítomnosti začala románek s Janovým kamarádem, letovým dispečerem Jakubem Čermákem (Vladimír Ráž). Hochman je poněkud sebestředný a žije hlavně pro svou práci, což je důvod, proč patří mezi nejlepší piloty a může patřit k hrstce vyvolených, jimž jsou nové stroje svěřeny.
O pět let později se Drmola objevil v satirické komedii Délka polibku devadesát (1965) režiséra Antonína Moskalyka. Tento film patří k žánru české filmové satiry a vypráví příběh o paterčatech ve světě reálného socialismu. Manželům Tůmovým se narodí paterčata, rodina ovšem nemá kde bydlet. Úřady se však rozhodnou rekordmany zabezpečit a ubytují Tůmovy ve vile vybavené množstvím moderních vynálezů. Ty ovšem většinou nefungují – a dohled úředníků způsobí, že se manželé navzájem odcizí. K pohodě filmové rodinky nepřispěje ani to, že musí vyplňovat stále podrobnější dotazníky týkající se jejího intimního života.
Třetím významným filmem v jeho filmografii je Černá dynastie (1962) režiséra Štěpána Skalského. Tento příběh sleduje tři generace rodiny Koudelkových, které pracují v továrně na výrobu lokomotiv. Žijí pohromadě v malém domku a ačkoliv se mají rádi, není u nich nouze o různé rozpory. Děda Anton byl nadšeným průkopníkem českých lokomotiv už za císaře pána. Nyní s nelibostí sleduje v dílnách každou nepřesnost či lajdáctví. Svého syna Rudolfa vychoval sám, manželka Klárka zemřela před jeho návratem z první světové války. K velkému konfliktu mezi otcem a synem došlo v době stávky, které se Rudolf zúčastnil přes otcův nesouhlas. Tehdy byl za Rudolfa potrestán i Anton, a ten proto vyhodil z domu syna i se snachou. Oba se usmířili až za druhé světové války, kdy Rudolf sabotoval práci pro Velkoněmeckou říši a otec ho zachránil před gestapem.
Po své herecké kariéře v Československu Evžen Drmola emigroval do Spojených států amerických, kde působil v Bostonu jako dramaturg. V Bostonu se stal součástí tamní české komunity a pracoval jako dramaturg. Díky své profesi se pohyboval v uměleckých kruzích a udržoval kontakty s dalšími českými umělci v exilu. Mezi jeho známé patřil například český skladatel Aleš Jermář, s nímž se přátelil.
Jako dramaturg zastával Drmola pozici literárního poradce či editora, který se v divadelním, operním či filmovém prostředí zabývá výzkumem, výběrem, adaptací, editací a interpretací scénářů, libret, textů a tištěných programů. Tato funkce, jejíž moderní podoba vznikla díky inovacím Gottholda Ephraima Lessinga, německého dramatika, filozofa a divadelního teoretika 18. století, zahrnuje také konzultace s autory a práci v oblasti vztahů s veřejností. Jedním z přínosů dramaturga je kategorizace a diskuse o různých typech her nebo oper, jejich vzájemných souvislostech a stylech.
Evžen Drmola zemřel 24. září 1981 v Bostonu ve věku 54 let, daleko od své rodné země. Jeho profesní dráha, která vedla od herectví k dramaturgii a z Československa do Spojených států, představuje zajímavý příběh umělce, jehož život byl poznamenán politickými změnami druhé poloviny 20. století.