Mark Monroe, narozen v USA, je oceňovaný dokumentární scénárista, producent a režisér, který patří mezi nejvýznamnější osobnosti v oblasti dokumentární tvorby. Absolvent žurnalistiky na University of Oklahoma zahájil svou profesní dráhu jako zpravodajský redaktor pro CNN v Atlantě, kde získal cenné zkušenosti s psaním a strukturováním příběhů.
Od zpravodajství k dokumentům
Po čtyřech letech v CNN se Monroe přestěhoval do Los Angeles, kde pracoval na zábavních magazínových pořadech jako Extra. Postupně se vypracoval na pozici tzv. "Predatora" - kombinaci producenta, scenáristy, editora a režiséra v jedné osobě. V této roli se podílel na biografických televizních pořadech jako Behind the Music a Beyond the Glory, kde zdokonalil své vypravěčské schopnosti. Před vstupem do světa filmových dokumentů vytvořil více než šedesát hodin biografických pořadů pro televizi.
Průlom v dokumentární tvorbě
Monroeův vstup do světa celovečerních dokumentů přišel díky spolupráci s editorem Paulem Crowderem. Jeho prvním významným projektem byl dokument Once in a Lifetime: The Extraordinary Story of the New York Cosmos, který byl zakoupen společností Miramax a uveden na Berlínském filmovém festivalu. Tento úspěch odstartoval jeho kariéru v oblasti dokumentární tvorby.
Oceňované dokumenty
Monroe se stal jedním z nejžádanějších dokumentárních scenáristů v Hollywoodu. K jeho nejvýznamnějším dílům patří The Cove (2009), který získal Oscara za nejlepší dokumentární film a cenu Writers Guild of America za nejlepší dokumentární scénář. Dalším vrcholem jeho kariéry byl dokument Icarus (2017), který rovněž získal Oscara za nejlepší dokumentární film. Mezi jeho další významné projekty patří Chasing Ice, The Tillman Story, Racing Extinction, Sound City a Who is Dayani Cristal?.
Spolupráce s významnými režiséry
Monroe spolupracoval s řadou renomovaných režisérů, včetně Rona Howarda, pro kterého napsal dokumenty The Beatles: Eight Days A Week – The Touring Years, Pavarotti a Jim Henson: Idea Man. Pracoval také s Leonardem DiCapriem na dokumentu Before the Flood a se Stevenem Spielbergem na Finding Oscar. Jeho schopnost strukturovat příběhy a vytvářet poutavé narativy z něj učinila vyhledávaného spolupracovníka pro zkušené i začínající dokumentaristy.
Nedávné projekty
V posledních letech Monroe pokračuje v plodné tvorbě. Napsal a produkoval dokument Lucy and Desi (2022) režírovaný Amy Poehlerovou o Lucille Ball a Desi Arnazovi. Podílel se také na dokumentu The Dissident (2020) a na oceňovaném Jim Henson: Idea Man (2024), který získal osm nominací na cenu Emmy, včetně nominace za scénář. K jeho nedávným projektům patří také dokument The Beach Boys (2024).
Přístup k dokumentární tvorbě
Monroe je známý svým jedinečným přístupem k psaní dokumentů. Místo pouhého psaní komentářů se zaměřuje na strukturování příběhů tak, aby byly poutavé a měly narativní cit. Využívá své zkušenosti z žurnalistiky a televizní tvorby k vytváření dokumentů, které jsou informativní i zábavné. Jeho metoda zahrnuje vytváření "story maps" (map příběhů), které pomáhají režisérům a editorům najít nejlepší způsob, jak vyprávět daný příběh.
Monroe je spoluzakladatelem společnosti Diamond Docs, která se specializuje na dokumentární tvorbu. Za svou práci získal dvě ceny Emmy, tři ceny Writers Guild of America a byl nominován na cenu BAFTA. Jeho dokumenty byly uvedeny na prestižních filmových festivalech včetně Sundance, Berlínského filmového festivalu a Torontského mezinárodního filmového festivalu.