Jiří Chmelař, narozen 5. ledna 1927 v Praskačce u Hradce Králové, zemřel 25. ledna 1997 ve věku 70 let, byl český divadelní a filmový herec. Svou profesionální uměleckou dráhu zahájil na přelomu 40. a 50. let v Krajském oblastním divadle v Hradci Králové. Po šestiletém působení v zájezdovém souboru Ústředního divadla československé armády přešel do pražského Divadla Jiřího Wolkera (1958–62), aby následně natrvalo zakotvil v plzeňském Divadle J. K. Tyla, kde strávil většinu své divadelní kariéry.
Filmová kariéra
Před filmovou kamerou se Jiří Chmelař poprvé představil v roce 1960 jako pekař ve snímku Policejní hodina. Ve stejném roce si zahrál také roli řidiče ve filmu Žalobníci. V následujících letech se objevil v menších rolích v několika významných českých filmech, například jako dělník ve snímku Bez svatozáře (1963). Mezi jeho nejvýraznější filmové role patří postava sedláka Vašáka v ceněném válečném dramatu Ať žije republika (1965) režiséra Karla Kachyni, kde se objevil po boku herců jako Zdeněk Lstibůrek, Naděžda Gajerová, Vlado Müller či Gustáv Valach. V roce 1978 ztvárnil postavu Milana v dětském filmu Od zítřka nečaruji, který vznikl sestřihem epizod televizního seriálu Pan Tau.
Osmdesátá a devadesátá léta
V osmdesátých letech pokračoval Jiří Chmelař v budování své filmografie rolí referenta ve filmu Vítr v kapse (1982) a operního šmíráka v satirické komedii Prodavač humoru (1984) režiséra Jiřího Krejčíka. Na televizní obrazovce ho diváci mohli vidět v populárním seriálu Pan Tau (1969–74) a později také v oceňovaném seriálu Vlak dětství a naděje (1985). Z televizních inscenací stojí za zmínku jeho účinkování ve snímcích Vražda před večeří (1972) či Královské usínání (1974). Svou filmovou kariéru uzavřel rolemi hostinského v komedii Atrakce švédského zájezdu (1989) a traktoristy v divácky úspěšném filmu Dědictví aneb Kurvahošigutentag (1992) režisérky Věry Chytilové s Bolkem Polívkou v hlavní roli.
Herecký profil
Jiří Chmelař patřil k charakterním hercům, kteří dokázali přesvědčivě ztvárnit širokou škálu postav. Přestože se ve filmech objevoval převážně v menších či epizodních rolích, svým osobitým projevem a přirozeným talentem dokázal každé postavě vtisknout nezaměnitelný charakter. Jeho herecká všestrannost mu umožnila uplatnit se jak v dramatických žánrech, tak v komediích. Ačkoliv nikdy nepatřil mezi herecké hvězdy první velikosti, svou poctivou prací a profesionalitou se zapsal do historie české kinematografie jako spolehlivý a respektovaný herec druhého plánu, který svým výkonem dokázal obohatit každý film, ve kterém se objevil.