?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

František Debelka
František Debelka, herec, známý především svou rolí ve filmu Hoří, má panenko. František Debelka se zapsal do historie české kinematografie svou autentickou rolí požárníka Franty, člena plesového výboru, v kultovním filmu Miloše Formana Hoří, má panenko z roku 1967. Tento snímek, který je považován za jeden z nejvýznamnějších filmů československé nové vlny, byl posledním Formanovým dílem natočeným v Československu před jeho emigrací do USA. Debelka patřil mezi neherecké představitele, které Forman obsadil do svého filmu - byl jedním z vrchlabských hasičů, kteří ve snímku ztvárnili sami sebe. Film Hoří, má panenko, natáčený ve Vrchlabí, zachycuje průběh jednoho hasičského bálu s ústředními motivy hledání kandidátek na královnu plesu a rozkrádané tomboly. Debelkova role požárníka Franty, člena plesového výboru, dokonale zapadá do Formanova konceptu využívání neherců pro dosažení maximální autenticity. Spolu s dalšími vrchlabskými hasiči a místními obyvateli vytvořil nezapomenutelnou atmosféru filmu, který se stal modelovým průzkumem českého maloměšťáctví a lidských povah. Přestože František Debelka nebyl profesionálním hercem a Hoří, má panenko zůstává jeho jediným známým filmovým počinem, jeho výkon přispěl k tomu, že se film stal jedním z nejuznávanějších děl české kinematografie. Snímek byl dokonce nominován na Oscara v kategorii cizojazyčný film, ačkoliv jeho cesta k divákům nebyla jednoduchá. Po premiéře v prosinci 1967 se promítal jen několik týdnů, než byl stažen z distribuce s odůvodněním, že údajně hrubě zkresluje socialistickou realitu. K protestům proti filmu se připojili i hasiči, kteří se cítili zesměšněni, což vedlo k tomu, že v březnu 1968 byl na kopiích připojen titulek, že film není namířen proti požárníkům. Debelkův přirozený herecký projev a civilní vystupování dokonale zapadly do Formanova stylu práce s neherci, který režisér uplatňoval i ve svých předchozích filmech. Tato metoda paradokumentárního filmu, kdy se z množství postav představovaných neherci vynořují více exponovaní jednotlivci, přispěla k nezaměnitelné atmosféře snímku a jeho trvalé hodnotě v české filmové historii.


František Debelka: Filmy a pořady 1


Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.