José Medeiros: Nejlepší filmy a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

José Medeiros: Filmy a seriály

  • Paměti z vězení
    Paměti z vězení (1984)
    Film
    V roce 1935 došlo v Brazílii k vojenskému povstání a antikomunistickým represím. Spisovatel Graciliano Ramos byl již dlouho trnem v oku fašistickým skupinám, které nyní využívají situace, jež jim umožňuje jeho uvěznění. Film byl natočen podle stejnojmenného autobiografického románu autora Vyprahlých životů.

    Premiéra filmu v roce 1984 znamenala velký úspěch pro Nelsona Pereira dos Santose. Návrat k formální vytříbenosti je ve Vzpomínkách z vězení doveden k dokonalosti. Kamera vyniká citlivým navozením autentické atmosféry a silnou expresivitou. Už jen nápad použít v úvodu a na závěr hudební variaci na národní hymnu je pro domácí obecenstvo strhujícím zážitkem. Tehdy již klasik brazilské kinematografie se vrací k svému tématu nejvlastnějšímu – obrazu země a jejího vývoje. Vzpomínky z vězení mají v sobě trochu ze všeho: obrazy z chudinských předměstí, ze života mulatů, migrujících dělníků nebo indiánů. Nicméně zatímco ve svých filmech z 50. a 60. let chtěl být režisér pozorovatelem, tudíž také vkládal do děje zcizující prvky, aby zabránil nežádoucí identifikaci diváka s individuálním hrdinou, zde je hlavní hrdina zřejmý – novinář Graciliano Ramos. Po třiceti letech ve svém čtrnáctém celovečerním filmu má režisér poprvé jasného mluvčího svých myšlenek. Nejde o autorovo alter ego, ale souhlas s postoji. Děj (v knize rozprostřen na pět set padesát stran) je citlivě zhuštěn, aby se uspokojivě vešel do „pouhých“ tří hodin a čtvrt. První hodina (první část knihy) je popisem cesty do vězení, druhá hodina se odehrává ve věznici v hlavním městě (odpovídá druhé a čtvrté části knihy) a třetí hodina (třetí část knihy) je vyplněna událostmi z vězení Ilha Grande, kde byli političtí vězni. Tyto změny oproti literární předloze prospěly dramatičtějšímu spádu. Graciliano Ramos sepsal vzpomínky v roce 1946, tedy deset let po svém zatčení. Poznámky si dělal již během věznění. Bohužel zemřel, aniž by napsal poslední kapitolu o propuštění na svobodu. Avšak Nelson Pereira dos Santos se rozhodl příběh dokončit. V kontextu jeho díla zaznamenal tento rozsáhlý opus nečekaně kladnou odezvu. Byl uveden na festivalu v Cannes, kde sklidil dlouhotrvající potlesk a cenu mezinárodní kritiky spolu s Paříž, Texas Wima Wenderse. Pro brazilského režiséra to znamenalo návrat do doby slávy Vyprahlých životů. Nyní byly opět okolnosti příznivě nakloněny a jejich výsledkem je silný film po stránce obsahové, ale i díky své okouzlující obrazové výmluvnosti.

    (David Čeněk, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    75%
    V roce 1935 došlo v Brazílii k vojenskému povstání a antikomunistickým represím. Spisovatel Graciliano Ramos byl již dlouho trnem v oku fašistickým skupinám, které nyní využívají situace, jež jim umožňuje jeho uvěznění. Film byl natočen podle stejnojmenného autobiografického románu autora Vyprahlých životů.

    Premiéra filmu v roce 1984 znamenala velký úspěch pro Nelsona Pereira dos Santose. Návrat k formální vytříbenosti je ve Vzpomínkách z vězení doveden k dokonalosti. Kamera vyniká citlivým navozením autentické atmosféry a silnou expresivitou. Už jen nápad použít v úvodu a na závěr hudební variaci na národní hymnu je pro domácí obecenstvo strhujícím zážitkem. Tehdy již klasik brazilské kinematografie se vrací k svému tématu nejvlastnějšímu – obrazu země a jejího vývoje. Vzpomínky z vězení mají v sobě trochu ze všeho: obrazy z chudinských předměstí, ze života mulatů, migrujících dělníků nebo indiánů. Nicméně zatímco ve svých filmech z 50. a 60. let chtěl být režisér pozorovatelem, tudíž také vkládal do děje zcizující prvky, aby zabránil nežádoucí identifikaci diváka s individuálním hrdinou, zde je hlavní hrdina zřejmý – novinář Graciliano Ramos. Po třiceti letech ve svém čtrnáctém celovečerním filmu má režisér poprvé jasného mluvčího svých myšlenek. Nejde o autorovo alter ego, ale souhlas s postoji. Děj (v knize rozprostřen na pět set padesát stran) je citlivě zhuštěn, aby se uspokojivě vešel do „pouhých“ tří hodin a čtvrt. První hodina (první část knihy) je popisem cesty do vězení, druhá hodina se odehrává ve věznici v hlavním městě (odpovídá druhé a čtvrté části knihy) a třetí hodina (třetí část knihy) je vyplněna událostmi z vězení Ilha Grande, kde byli političtí vězni. Tyto změny oproti literární předloze prospěly dramatičtějšímu spádu. Graciliano Ramos sepsal vzpomínky v roce 1946, tedy deset let po svém zatčení. Poznámky si dělal již během věznění. Bohužel zemřel, aniž by napsal poslední kapitolu o propuštění na svobodu. Avšak Nelson Pereira dos Santos se rozhodl příběh dokončit. V kontextu jeho díla zaznamenal tento rozsáhlý opus nečekaně kladnou odezvu. Byl uveden na festivalu v Cannes, kde sklidil dlouhotrvající potlesk a cenu mezinárodní kritiky spolu s Paříž, Texas Wima Wenderse. Pro brazilského režiséra to znamenalo návrat do doby slávy Vyprahlých životů. Nyní byly opět okolnosti příznivě nakloněny a jejich výsledkem je silný film po stránce obsahové, ale i díky své okouzlující obrazové výmluvnosti.

    (David Čeněk, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    1
  • Terra em Transe
    Terra em Transe (1967)
    FilmRole: Cameraman (uncredited)

    Předcházející snímek Maranhão 66 byl reportáží z voleb a Rochovi sloužil jako příprava. Imaginární stát Eldorado (podobá se Brazílii v letech 1964-1968) zažívá politickou krizi. Společnost EXPLINT využívá temné síly k ovládání země. Pučisté připravují převrat. A básník Paulo Martins je zmítán mezi politikou a poezií. (LFŠ 2007)

    Žánry:Drama
    72%

    Předcházející snímek Maranhão 66 byl reportáží z voleb a Rochovi sloužil jako příprava. Imaginární stát Eldorado (podobá se Brazílii v letech 1964-1968) zažívá politickou krizi. Společnost EXPLINT využívá temné síly k ovládání země. Pučisté připravují převrat. A básník Paulo Martins je zmítán mezi politikou a poezií. (LFŠ 2007)

    Žánry:Drama
    2
  • The Devil Queen
    The Devil Queen (1974)
    Film
    71%
    3
  • Nem Tudo é Verdade
    Nem Tudo é Verdade (1986)
    Film
    70%
    4
  • Copacabana Me Engana
    Copacabana Me Engana (1969)
    Film
    68%
    5
  • Câncer
    Câncer (1972)
    Film
    Výjimečné svědectví o těžké době, o nesnadné situaci umělců a o experimentování Glaubera Rochy. Rakovina je čistou improvizací nekonečných záběrů, nekonečných rozhovorů a ukrutně amatérských herců. Přesto je neopominutelnou součástí díla jednoho z nejrozervanějších filmařů své doby, jenž přesáhl hranice Brazílie.

    „Tento film byl natočen v Rio de Janeiru během čtyř dnů roku 1968. Pojednává o Brazilcích žijících na okraji společnosti. Po čtyřech letech čekání se dostal do střižny institutu ICAIC v Havaně a byl dokončen v květnu 1972 v Itálii. (…) Nemám rád naturalistické politické filmy, které problémy přesně pojmenovávají a navrhují řešení. Podíváme se na ně a zapomeneme je. V Brazílii hodně rádi diskutujeme. O některých filmech se vydržíme bavit i rok. Ale to je možné pouze proto, že odmítáme „předávat poselství“. Je lepší analyzovat komplexnost jednotlivých situací, než podávat víceméně romantická svědectví, kterými nedosáhneme žádného praktického výsledku. Od státního převratu v dubnu 1964 žijeme v režimu kulturního terorismu. Ale my se mu postavíme na odpor a osvobodíme se od něj radikalizací naší tvorby. Uzavřou-li divadlo, otevřeme jiné a budeme tam uvádět hry, které se nelíbí našim pánům.“ - Glauber Rocha, Téléciné, č. 140, 1968

    Ve filmu Rakovina využívá autor systému umožňujícího natáčet původní synchronní zvuk jako prostředku, který měl „dát hercům možnost vyjádřit se jako uvědomělí interpreti a tvořit podle zásad svobodné a kreativní interpretace moderního divadla.“ Ohledně tohoto filmu ještě Rocha zdůrazňuje: „Když se herec objevuje v prvním plánu, aby promlouval s publikem (tuto techniku jsem využil ve všech svých filmech počínaje Barraventem), nejedná se o Godardův vynález použitý v Číňance (1967), ale o prvek brechtovského divadla, který je nejpropracovanějším modelem marxistické dramaturgie.“ O snímku samotném se dočteme jen velmi málo, protože vznikal jako skutečné dílo undergroundu. Proto natáčení trvalo tak krátce, proto byl snímán ruční 16mm kamerou a možná proto, ač vznikal čtyři dny, ke střihu došlo až po šesti letech. Ztratil se veškerý materiál včetně zvukového záznamu. Zázračnou shodou okolností se podařilo v italské státní televizi získat vše zpět a přimět Rochu, aby Rakovinu dokončil. Jen těžko lze popsat děj filmu postaveného na čisté improvizaci na rozličná témata jako nezaměstnanost, násilí, policejní útlak, marihuana, nemanželský vztah, kriminalita atp. Nekonečné záběry končí až ve chvíli, kdy herec už neví co dál. Rocha prohlásil, že film vznikl ze tří důvodů: 1) aby ukázal, že v kinematografii existují různé přístupy; 2) aby si vyzkoušel novou techniku, kdy by délka záběru nebyla omezena použitou technologií; 3) aby dokázal, že do filmu je třeba vměstnat hodně divadla.

    (David Čeněk, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    67%
    Výjimečné svědectví o těžké době, o nesnadné situaci umělců a o experimentování Glaubera Rochy. Rakovina je čistou improvizací nekonečných záběrů, nekonečných rozhovorů a ukrutně amatérských herců. Přesto je neopominutelnou součástí díla jednoho z nejrozervanějších filmařů své doby, jenž přesáhl hranice Brazílie.

    „Tento film byl natočen v Rio de Janeiru během čtyř dnů roku 1968. Pojednává o Brazilcích žijících na okraji společnosti. Po čtyřech letech čekání se dostal do střižny institutu ICAIC v Havaně a byl dokončen v květnu 1972 v Itálii. (…) Nemám rád naturalistické politické filmy, které problémy přesně pojmenovávají a navrhují řešení. Podíváme se na ně a zapomeneme je. V Brazílii hodně rádi diskutujeme. O některých filmech se vydržíme bavit i rok. Ale to je možné pouze proto, že odmítáme „předávat poselství“. Je lepší analyzovat komplexnost jednotlivých situací, než podávat víceméně romantická svědectví, kterými nedosáhneme žádného praktického výsledku. Od státního převratu v dubnu 1964 žijeme v režimu kulturního terorismu. Ale my se mu postavíme na odpor a osvobodíme se od něj radikalizací naší tvorby. Uzavřou-li divadlo, otevřeme jiné a budeme tam uvádět hry, které se nelíbí našim pánům.“ - Glauber Rocha, Téléciné, č. 140, 1968

    Ve filmu Rakovina využívá autor systému umožňujícího natáčet původní synchronní zvuk jako prostředku, který měl „dát hercům možnost vyjádřit se jako uvědomělí interpreti a tvořit podle zásad svobodné a kreativní interpretace moderního divadla.“ Ohledně tohoto filmu ještě Rocha zdůrazňuje: „Když se herec objevuje v prvním plánu, aby promlouval s publikem (tuto techniku jsem využil ve všech svých filmech počínaje Barraventem), nejedná se o Godardův vynález použitý v Číňance (1967), ale o prvek brechtovského divadla, který je nejpropracovanějším modelem marxistické dramaturgie.“ O snímku samotném se dočteme jen velmi málo, protože vznikal jako skutečné dílo undergroundu. Proto natáčení trvalo tak krátce, proto byl snímán ruční 16mm kamerou a možná proto, ač vznikal čtyři dny, ke střihu došlo až po šesti letech. Ztratil se veškerý materiál včetně zvukového záznamu. Zázračnou shodou okolností se podařilo v italské státní televizi získat vše zpět a přimět Rochu, aby Rakovinu dokončil. Jen těžko lze popsat děj filmu postaveného na čisté improvizaci na rozličná témata jako nezaměstnanost, násilí, policejní útlak, marihuana, nemanželský vztah, kriminalita atp. Nekonečné záběry končí až ve chvíli, kdy herec už neví co dál. Rocha prohlásil, že film vznikl ze tří důvodů: 1) aby ukázal, že v kinematografii existují různé přístupy; 2) aby si vyzkoušel novou techniku, kdy by délka záběru nebyla omezena použitou technologií; 3) aby dokázal, že do filmu je třeba vměstnat hodně divadla.

    (David Čeněk, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    6
  • Jubiabá
    Jubiabá (1987)
    Film
    64%
    7
  • Aleluia Gretchen
    Aleluia Gretchen (1976)
    Film
    63%
    8
  • Roberto Carlos em Ritmo de Aventura
    Roberto Carlos em Ritmo de Aventura (1968)
    Film
    57%
    9
  • Roberto Carlos a 300 Quilômetros Por Hora
    Roberto Carlos a 300 Quilômetros Por Hora (1971)
    Film
    56%
    10
  • Roberto Carlos e o Diamante Cor-de-Rosa
    Roberto Carlos e o Diamante Cor-de-Rosa (1970)
    Film
    53%
    11

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.