Jana Matulová-Šteindlerová, narozená 20. května 1958 ve Spišské Nové Vsi v tehdejším Československu (dnešní Slovensko), je česko-slovenská herečka, která se navzdory svému profesionálnímu vzdělání věnovala herecké kariéře spíše okrajově.
Vzdělání a divadelní začátky
Jana Matulová vystudovala pražskou DAMU (Divadelní fakultu Akademie múzických umění), kde získala profesionální herecké vzdělání. Po absolvování školy odešla na Slovensko, kde se šest let věnovala divadelní činnosti. Toto období představovalo nejintenzivnější část její herecké kariéry, během níž si budovala základy svého profesního života.
Filmová kariéra
Filmografie Jany Matulové-Šteindlerové není rozsáhlá, ale zahrnuje několik významných filmů. Mezi její nejznámější role patří účinkování ve válečném dramatu Stalingrad (1993) režiséra Josepha Vilsmaiera, kde ztvárnila roli matky s dítětem. Tento mezinárodně uznávaný film zachycuje brutální realitu bitvy o Stalingrad během druhé světové války. Dále se objevila v psychologickém dramatu Čas sluhů (1989) režisérky Ireny Pavláskové, které získalo několik mezinárodních ocenění včetně ceny za režii na MFF v Montrealu. V roce 1995 si zahrála ve filmu Schlafes Bruder (Brother of Sleep), opět pod režijním vedením Josepha Vilsmaiera. Tento baladický příběh odehrávající se na počátku 19. století v prostředí Alp vypráví o osudu hudebně nadaného mladíka, který je pro svou odlišnost vyčleněn z vesnické komunity. V roce 1998 se objevila v kontroverzním snímku Věry Chytilové Pasti, pasti, pastičky, kde ztvárnila roli matky Věry. Tento film, inspirovaný skutečnou událostí, vyvolal značné diskuse svým nekompromisním pohledem na téma znásilnění a následné pomsty.
Osobní život
Svůj život spojila s hercem a režisérem Milanem Šteindlerem, absolventem FAMU, který byl o ročník výše než ona. Jejich první setkání se odehrálo v Praze, kde mezi nimi vzplanula láska na první pohled a brzy uzavřeli sňatek. Z manželství vzešly dvě děti - syn Oliver a dcera Johanka. Jana Matulová-Šteindlerová se rozhodla upřednostnit rodinný život před hereckou kariérou a plně se věnovala výchově dětí. Nelitovala, že kvůli rodině nepokračovala ve slibně započaté herecké dráze, neboť chtěla svým dětem poskytnout stabilní rodinné zázemí a být jim nablízku během jejich vyrůstání.
Odkaz
Přestože filmografie Jany Matulové-Šteindlerové není rozsáhlá, její role v několika významných filmech 80. a 90. let představují zajímavou součást české a slovenské kinematografie. Její profesionální herecké vzdělání a zkušenosti z divadelní scény se promítly i do jejích filmových rolí, byť jich nebylo mnoho. Její rozhodnutí upřednostnit rodinu před kariérou odráží osobní hodnoty, které považovala za důležitější než profesní úspěch.