Patrick Moody Williams (23. dubna 1939, Bonne Terre, Missouri – 25. července 2018, Santa Monica, Kalifornie) byl americký hudební skladatel, aranžér a dirigent, který se proslavil především svou prací pro film a televizi.
Raná léta a vzdělání
Williams vyrůstal v Connecticutu, kam se s rodinou přestěhoval v deseti letech. Vystudoval historii na Duke University, kde v letech 1959-1961 vedl studentský jazzový big band Duke Ambassadors. Přestože získal titul z historie, hudba byla vždy jeho největší vášní. Proto pokračoval ve studiu na Columbia University, kde se věnoval hudební kompozici a dirigování. Tím položil základy své budoucí úspěšné kariéry.
Televizní tvorba
Patrick Williams se stal jedním z nejvýznamnějších skladatelů televizní hudby své doby. Složil hudbu pro více než 100 televizních filmů a 25 televizních seriálů. K jeho nejznámějším televizním projektům patří hudba k seriálům Columbo, Lou Grant (za který získal Emmy v roce 1980), The Mary Tyler Moore Show, The Bob Newhart Show, The Streets of San Francisco a The Days and Nights of Molly Dodd. Jeho charakteristická znělka pro seriál Lou Grant se stala ikonickou součástí tohoto úspěšného dramatického seriálu. Za svou televizní tvorbu získal celkem čtyři ceny Emmy a byl nominován dvaadvacetkrát. V roce 1992 získal Emmy za hudbu k minisérii Jewels podle románu Danielle Steel. K jeho dalším významným televizním projektům patří Geronimo, Decoration Day, Kingfish: A Story of Huey P. Long a The Three Stooges.
Filmová kariéra
Během své kariéry složil hudbu k více než 65 celovečerním filmům. Za hudební adaptaci k filmu Breaking Away (1979, režie Peter Yates) byl nominován na Oscara. K jeho dalším významným filmovým dílům patří All of Me (1984) se Stevem Martinem a Lily Tomlin, The Best Little Whorehouse in Texas (1982) s Dolly Parton a Burtem Reynoldsem, Swing Shift (1984) s Goldie Hawn a Kurtem Russellem, Cuba (1979) se Seanem Connerym, Casey's Shadow (1978) s Walterem Matthau, The Cutting Edge (1992), Cry-Baby (1990) s Johnnym Deppem a The Grass Harp (1995). Williams se proslavil svou schopností přizpůsobit svůj hudební styl různým žánrům, od komedie přes drama až po akční filmy.
Jazzová a orchestrální tvorba
Vedle práce pro film a televizi byl Williams uznávaným jazzovým skladatelem a aranžérem. Jeho album Threshold z roku 1973 získalo cenu Grammy a je považováno za klasiku moderního big bandu. Za své jazzové aranže získal dvě ceny Grammy a celkem 19 nominací. K jeho dalším významným albům patří Too Hip for the Room (nominace na Grammy 1983), Tenth Avenue (dvojitá nominace na Grammy 1987) a Sinatraland, pocta Franku Sinatrovi. Williams byl také autorem vážné hudby – jeho skladba An American Concerto z roku 1976 pro jazzový kvartet a symfonický orchestr byla nominována na Pulitzerovu cenu a je považována za jeden z nejlepších pokusů o spojení jazzu a klasické hudby.
Spolupráce s významnými umělci
Williams byl vyhledávaným aranžérem pro přední zpěváky. Frank Sinatra si ho vybral jako hudebního ředitele a aranžéra pro svá poslední studiová alba Duets a Duets II v letech 1993-1994. Spolupracoval také s umělci jako Barbra Streisand, Natalie Cole, Neil Diamond, Gloria Estefan, Michael Feinstein, Vince Gill, Amy Grant, Billy Joel, Brian Setzer a mnoha dalšími. V roce 2016 aranžoval a dirigoval swingové album Swing Street pro Deanu Martin, dceru Deana Martina, pro které napsal i pět písní.
Pedagogická činnost a odkaz
Williams byl také významným hudebním pedagogem. Pět let působil jako umělecký ředitel Henry Mancini Institute, jednoho z předních vzdělávacích programů pro mladé hudebníky. Byl hostujícím profesorem a skladatelem-rezidentem na University of Utah a University of Colorado, která mu udělila čestný doktorát. Čestný doktorát získal také od své alma mater Duke University. Přednášel na prestižních institucích jako Berklee College of Music, Indiana University, UCLA, USC a Yale University.
Patrick Williams zemřel 25. července 2018 v Santa Monice v Kalifornii ve věku 79 let na komplikace spojené s rakovinou. Zanechal po sobě mimořádný hudební odkaz, který zahrnuje stovky filmových a televizních skladeb, jazzových alb a orchestrálních děl. Za svou práci získal celkem čtyři ceny Emmy, dvě ceny Grammy, nominaci na Oscara, nominaci na Pulitzerovu cenu a prestižní cenu Richarda Kirka od BMI za celoživotní dílo.