Yi-Ching Lu, narozená 23. října 1958 na Tchaj-wanu, je uznávaná tchajwanská filmová a televizní herečka, která se proslavila především svými výraznými rolemi v nezávislé asijské kinematografii.
Spolupráce s Tsai Ming-liangem
Yi-Ching Lu je známá především díky své dlouhodobé spolupráci s významným tchajwanským režisérem Tsai Ming-liangem, jedním z nejuznávanějších představitelů tzv. "Druhé nové vlny" tchajwanské kinematografie. V jeho filmu What Time Is It There? (2001) ztvárnila matku hlavního hrdiny, která se po smrti manžela snaží vyrovnat se ztrátou a hledá způsoby, jak navázat kontakt s jeho duchem. Její výkon v tomto snímku byl kritiky vysoce ceněn pro autentické ztvárnění smutku a osamělosti. Film získal mezinárodní uznání a stal se jedním z klíčových děl tchajwanské kinematografie počátku 21. století.
Dalším významným filmem, ve kterém Yi-Ching Lu spolupracovala s Tsai Ming-liangem, byl The Wayward Cloud (2005), kontroverzní snímek kombinující prvky dramatu, muzikálu a explicitní sexuální scény. Film získal na 55. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně cenu Alfreda Bauera a Stříbrného medvěda za mimořádný umělecký přínos. Lu se objevila také v dalším Tsaiově filmu The River (1997), kde ztvárnila matku v dysfunkční rodině, jejíž syn trpí záhadnou bolestí krku. Tento film získal Stříbrného medvěda - Zvláštní cenu poroty na 47. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně.
Spolupráce s Cheng Wen-tangem
Významnou kapitolou v kariéře Yi-Ching Lu byla také spolupráce s režisérem Cheng Wen-tangem, zejména ve filmu Blue Cha Cha (2005). V tomto oceňovaném snímku ztvárnila postavu An An, majitelky baru v přístavním městě Kaohsiung, která se ujme ženy propuštěné z vězení. Za svůj výkon v tomto filmu získala Lu cenu za nejlepší herečku ve vedlejší roli na 51. Asijsko-pacifickém filmovém festivalu v roce 2006. Film byl také tchajwanským kandidátem na Oscara za nejlepší cizojazyčný film, ačkoli nebyl nakonec nominován.
Další významné role
V roce 2009 se Yi-Ching Lu objevila ve filmu A Place of One's Own režiséra Lou Yi-ana, kde ztvárnila postavu Yue, manželky výrobce papírových domů pro mrtvé, který odmítá prodat svůj pozemek navzdory tomu, že potřebuje peníze na léčbu rakoviny. Film se zabývá tématy jako je vztah k domovu, kulturní pověry a realitní spekulace v moderní tchajwanské společnosti. Její výkon v tomto snímku opět potvrdil její schopnost ztvárnit komplexní ženské postavy čelící existenciálním výzvám.
Umělecký přínos
Yi-Ching Lu je v tchajwanské kinematografii ceněna pro svou schopnost autenticky ztvárnit postavy obyčejných žen středního věku, často čelících osobním krizím nebo společenským změnám. Její herecký styl je charakteristický svou úsporností a přirozeností, což dokonale ladí s minimalistickým přístupem režisérů, s nimiž nejčastěji spolupracuje. V průběhu své kariéry byla Lu také známá pod jménem Lu Hsiao-ling, než začala používat své současné umělecké jméno.
Přestože Yi-Ching Lu není ve světě filmu tak známá jako některé její kolegyně, její konzistentní výkony v kriticky oceňovaných filmech z ní učinily respektovanou osobnost asijské kinematografie. V současnosti žije v Tchaj-peji a nadále přispívá k rozvoji tchajwanského filmového umění svými autentickými hereckými výkony.