Ricardo Lee

6.9
Ricardo Lee
Ricardo Arreola Lee, narozen 19. března 1948 v Daet, Camarines Norte, Filipíny, je filipínský scénárista, novinář, romanopisec a dramatik. V roce 2022 byl oceněn titulem Národní umělec Filipín za film a vysílací umění, což je nejvyšší uznání za kulturu a umění v zemi. Raný život a vzdělání Lee vyrůstal jako sirotek po smrti své matky, když mu bylo pět let, a byl vychováván příbuznými z otcovy strany v čínsko-filipínské domácnosti. Svého otce, který byl učencem a tajemníkem Čínské obchodní komory, téměř nevídal. Již na střední škole objevil svůj talent pro psaní a publikoval svou první povídku "Mayon" v Philippine Free Press. Za své rané literární dílo získal několik národních ocenění, včetně dvou po sobě jdoucích prvních cen v soutěži Don Carlos Palanca Memorial Awards for Literature v letech 1970 a 1971, což je pro spisovatele mimořádný úspěch. Byl přijat na Filipínskou univerzitu v Dilimanu jako student angličtiny, ale nikdy nezískal diplom. Ironicky se později stal učitelem scenáristiky na Fakultě masové komunikace téže univerzity. Kariéra a filmografie Od roku 1973 napsal Lee více než 180 filmových scénářů a spolupracoval s mnoha nejvýznamnějšími filipínskými režiséry, včetně Lino Brocky, Marilou Diaz-Abayi a Ishmaela Bernala. Jeho filmy byly promítány na mezinárodních filmových festivalech, včetně Cannes, Berlína, Benátek, Toronta a Káhiry. Ačkoli jeho prvním nepřiznaným scénářem byl film Dragnet (1973), jeho oficiální debut jako scénáristy přišel s filmem Jaguar (1979), který soutěžil o Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes v roce 1980 a přinesl mu první vítězství na cenách Gawad Urian Awards na Filipínách. Na přelomu desetiletí byl představen režisérce Marilou Diaz-Abaya jako scénárista pro film Brutal (1980), který měl premiéru na filmovém festivalu Metro Manila a stal se velmi úspěšným. To odstartovalo začátek široce uznávané feministické filmové trilogie, která zahrnovala filmy Moral (1982) a Karnal (1983), s Diaz-Abayou jako režisérkou a Leem jako scénáristou. Mezi jeho nejslavnější díla patří Himala (Miracle, 1982), který režíroval Ishmael Bernal. Film byl inspirován údajnými zjeveními Panny Marie na ostrově Cabra v letech 1966-72. Himala se stal jedním z nejvýdělečnějších filipínských filmů 80. let a získal několik ocenění, včetně "Nejlepšího scénáře" a "Nejlepšího filmu" na filmovém festivalu Metro Manila v roce 1982. Film byl také prvním soutěžním příspěvkem Filipín na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. V 90. letech a na počátku 21. století napsal Lee scénáře pro několik vysoce oceňovaných filmů, zejména pro biografický epos José Rizal (1998), který spoluvytvořil s Junem Lanou a Peterem Ong Limem. Tento film byl v době svého uvedení nejdražším filmem v historii filipínské kinematografie s rozpočtem přes 80 milionů filipínských pesos. Další významné filmy zahrnují The Flor Contemplacion Story (1995), který vypráví příběh filipínské pomocnice v domácnosti, jež byla oběšena v Singapuru za údajné zabití své kolegyně. Film získal Zlatou pyramidu na Mezinárodním filmovém festivalu v Káhiře a hlavní představitelka Nora Aunor získala cenu Princess Pataten za nejlepší herečku. Lee také napsal scénář k filmu Anak (2000), který sleduje příběh matky zoufale se snažící znovu spojit svou rozbitou rodinu po návratu z práce v zahraničí. Film je známý svým přirozeným zobrazením lásky, přijetí a uzdravení v rámci filipínské rodiny. Literární dílo a pedagogická činnost Kromě scénářů vydal Lee několik knih, včetně Si Tatang at mga Himala ng Ating Panahon (antologie jeho beletrie, reportáží a kompletního scénáře k filmu Himala), Brutal/Salome (první kniha scénářů na Filipínách), Moral, Para Kay B a Bukas May Pangarap. Jeho scénář k filmu Salome byl přeložen do angličtiny a publikován Univerzitou Wisconsin-Madison v USA jako součást učebnice filmových studií. Lee také publikoval příručku pro psaní scénářů s názvem "Trip to Quiapo", která je povinnou četbou v mnoha vysokoškolských komunikačních kurzech na Filipínách. V roce 1982 začal nabízet bezplatné workshopy scenáristiky pro budoucí filmaře, čímž dal vzniknout nové generaci filmových tvůrců a scénáristů. Ocenění a uznání Za svou práci získal Lee více než 70 ocenění od různých organizací ve filipínském filmovém průmyslu, včetně tří ocenění za celoživotní dílo od Mezinárodního filmového festivalu Cinemanila, Gawad Urian a PMPC. V roce 2022 byl jmenován Národním umělcem Filipín za film a vysílací umění, což je nejvyšší uznání za kulturu a umění v zemi. Lee je považován za jednu z nejvýznamnějších osobností filipínské kinematografie, která významně přispěla k "druhému zlatému věku filipínského filmu" v 80. letech. Jeho scénáře se staly klasikou filipínské kinematografie a jeho dílo ovlivnilo generace filipínských vypravěčů.


Ricardo Lee: Filmy a pořady 135


Dodatečné informace

Narození:
19. 3. 1948

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.